Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Oman kehittymisen tie on samalla apteekin kehittymisen tie” Satakuntalaisten apteekkareiden omaehtoisen koulutuksen merkitys osaamisen kehittymiseen

Kuusamo, Johanna (2017-02-08)

”Oman kehittymisen tie on samalla apteekin kehittymisen tie” Satakuntalaisten apteekkareiden omaehtoisen koulutuksen merkitys osaamisen kehittymiseen

Kuusamo, Johanna
(08.02.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Apteekkarit kehittävät osaamistaan omaehtoisilla koulutuksilla työn ohessa. Omaehtoisen opiskelun vaatimukset täyttyvät, kun aikuinen opiskelee vapaaehtoisesti, omasta halustaan ja pyrkii saamaan kokemuksia opintojen edistymisestä sekä henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamisesta. Nykyisessä apteekkilupajärjestelmässä huomioidaan hakijan omaehtoinen kouluttautuminen, joka osaltaan vaikuttaa apteekkareiden motivaatioon ja intoon kouluttautua. Säännöllinen kouluttautuminen ja kehitystyö omassa apteekissa saattavat nopeuttaa apteekkarin uralla etenemistä. Usein apteekkarit valitsevat omaehtoiset koulutukset johtamisen, talouden ja yrittäjyyden teemoista farmaseuttisten taitojen päivittämisen jäädessä vähemmälle huomiolle.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten satakuntalaisten apteekkareiden omaehtoinen kouluttautuminen ilmenee heidän henkilökohtaisen osaamisensa kehittymisessä. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä oli: Miten satakuntalaisten apteekkareiden omaehtoinen koulutus näkyy osaamisen kehittymisessä? Ongelmaa lähestyttiin kahden alatutkimuskysymyksen kautta, jotka olivat: Miten omaehtoinen koulutus mahdollistuu apteekkareiden arjessa? ja Miten osaamisen kehittyminen ilmenee apteekkareiden työtehtävissä? Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka metodina oli teemahaastattelut. Tutkimuksessa haastateltiin satakuntalaisia apteekkareita (n=9) kasvokkain ja puhelimitse. Kaikille satakuntalaisille apteekkareille lähetettiin sähköinen saatekirje, jossa tiedusteltiin heidän halukkuuttaan osallistua tutkimukseen.

Tässä tutkimuksessa korostui näkemys siitä, että omaehtoisissa koulutuksissa käynti ei ole apteekkareiden mielestä riittävää apteekkitoiminnan kehittämistä. Haastateltavien mielestä omaehtoisella kouluttautumisella oli kuitenkin selkeä itseisarvo ja se oli hyödyllistä. Kouluttautumisesta saatuja tietoja ja taitoja apteekkarit ovat voineet laaja-alaisesti hyödyntää henkilöstöjohtamisen, itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmista. Vaikka apteekkareilla oli melko usein mahdollisuus osallistua omaehtoiseen koulutukseen, suurimpana haasteena oli henkilökunnan riittävyys apteekissa koulutusten aikana. Haastateltavat korostivat, että apteekkarin asenteen ja motivaation piti olla kunnossa, jotta omaehtoiseen koulutukseen jaksoi osallistua työn ohessa. Apteekkarit pyrkivät hyödyntämään koulutusten antia omassa apteekissa ja toimimaan esimerkkinä henkilökunnalle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste