Videobloggaajayhteistyö: Vloggaajan sisällönluomisen motiivit ja markkinointiyhteistyön tavoitteet
Tapola, Riikka (2017-02-13)
Videobloggaajayhteistyö: Vloggaajan sisällönluomisen motiivit ja markkinointiyhteistyön tavoitteet
Tapola, Riikka
(13.02.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Internetin syntyminen ja sen käytön helppous on mahdollistanut, että kuka tahansa voi nykyisin siirtää tietoa internetiin. Käyttäjien tuottaman verkkosisällön luominen ja jakaminen, kuten myös videobloggaaminen, on tullut suosituksi maailmalla jo miljoonien ihmisten keskuudessa. Videoblogit, eli vlogit, ovat internetjulkaisuja, joita jokaisella on mahdollisuus luoda ja julkaista internetyhteyden ja yksinkertaisten videoeditointityökalujen avulla. 2000-luvulla on tutkittu bloggaajien motiiveja tuottaa sisältöä ja julkaista sitä internetiin, mutta tutkimus on keskittynyt teksti- ja kuvamuotoisten blogien tarkasteluun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä videobloggaajia eli vloggaajia motivoi sisällön tuotantoon ja markkinointiyhteistyöhön yritysten kanssa. Tutkimus selvittää sisällönluomisen motiiveja, yritysten ja vloggaajien välisen markkinointiyhteistyön muotoja sekä vloggaajan tavoitteita markkinointiyhteistyössä.
Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Vloggaajien motiivien ja markkinointiyhteistyötavoitteiden selvittämiseksi seitsemää vloggaajaa haastateltiin puhelimitse. Haastattelupyynnöt lähetettiin sähköpostitse yhteensä 15 henkilölle tilatuimpien vlogikanavien listauksesta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastatteluissa tuli ilmi monia vloggaamiseen motivoivia syitä, joita on tullut esille myös bloggaajatutkimuksessa. Vloggaamista voidaan tehdä itseä varten, kuten luovan ilmaisun tarpeen vuoksi, tai sosiaalisista syistä, kuten muiden viihdyttämiseksi ja vuorovaikuttamiseksi. Markkinointiyhteistyötä tehdään samanlaisten motiivien takia kuin omaa videosisältöä. Markkinointiyhteistyö antaa kuitenkin jotain lisäarvoa vloggaamiselle, kuten lisää mahdollisuuksia, kokemuksia, resursseja tai näkyvyyttä. Monesti rahallinen korvaus brändiviestin lisäksi erottaa kaupallisen sisällön itsenäisestä sisällöstä.
Yritysten tulisi luonnollisen yhteistyön aikaansaamiseksi huomioida vloggaajien motiivit tehdä sisältöä ja yhteistyötä. Kohderyhmälle luontevin sisältö saadaan kuuntelemalla vloggaajaa sekä tekemällä yhteistyötä vloggaajan ehdoin. Tällainen yhteistyö miellyttää vloggaajaa, mikä näkyy myös yhteistyön lopulliselle kohderyhmälle eli katsojille. Yhteistyössä vloggaajat pitävät siitä, että heitä kohtaan osoitetaan arvostusta. Arvostusta vloggaajaa kohtaan voidaan osoittaa muun muassa tarjoamalla vloggaajalle yhteistyöstä sellaista rahallista korvausta, joka ottaa huomioon vloggaajan merkittävän roolin mielipidevaikuttajana.
Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Vloggaajien motiivien ja markkinointiyhteistyötavoitteiden selvittämiseksi seitsemää vloggaajaa haastateltiin puhelimitse. Haastattelupyynnöt lähetettiin sähköpostitse yhteensä 15 henkilölle tilatuimpien vlogikanavien listauksesta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastatteluissa tuli ilmi monia vloggaamiseen motivoivia syitä, joita on tullut esille myös bloggaajatutkimuksessa. Vloggaamista voidaan tehdä itseä varten, kuten luovan ilmaisun tarpeen vuoksi, tai sosiaalisista syistä, kuten muiden viihdyttämiseksi ja vuorovaikuttamiseksi. Markkinointiyhteistyötä tehdään samanlaisten motiivien takia kuin omaa videosisältöä. Markkinointiyhteistyö antaa kuitenkin jotain lisäarvoa vloggaamiselle, kuten lisää mahdollisuuksia, kokemuksia, resursseja tai näkyvyyttä. Monesti rahallinen korvaus brändiviestin lisäksi erottaa kaupallisen sisällön itsenäisestä sisällöstä.
Yritysten tulisi luonnollisen yhteistyön aikaansaamiseksi huomioida vloggaajien motiivit tehdä sisältöä ja yhteistyötä. Kohderyhmälle luontevin sisältö saadaan kuuntelemalla vloggaajaa sekä tekemällä yhteistyötä vloggaajan ehdoin. Tällainen yhteistyö miellyttää vloggaajaa, mikä näkyy myös yhteistyön lopulliselle kohderyhmälle eli katsojille. Yhteistyössä vloggaajat pitävät siitä, että heitä kohtaan osoitetaan arvostusta. Arvostusta vloggaajaa kohtaan voidaan osoittaa muun muassa tarjoamalla vloggaajalle yhteistyöstä sellaista rahallista korvausta, joka ottaa huomioon vloggaajan merkittävän roolin mielipidevaikuttajana.