Verenkierto, hengitys ja nestetasapaino -kurssin oppimateriaalien uudistaminen
Isotupa, Mari; Lahti, Elina (2017-02-14)
Verenkierto, hengitys ja nestetasapaino -kurssin oppimateriaalien uudistaminen
Isotupa, Mari
Lahti, Elina
(14.02.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702141576
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702141576
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Projektin lähtökohtana on ollut tuottaa uutta oppimateriaalia Verenkierto, hengitys ja nestetasapaino -kurssin (VHN-kurssin) harjoitustöihin Moodle-oppimisalustalle. Materiaali on kohdistettu C2-lukukauden opiskelijoille. VHN-kurssi on osa Sisäelimistön rakenne ja toiminta opintokokonaisuutta.
Uudelle tiiviille sähköiselle materiaalille on tarvetta, koska osalla ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista harjoitustyöt alkavat ennen asioita käsitteleviä luentoja. Nyt laadittu sähköinen materiaali mahdollistaa opiskelijoiden itseopiskelun ennen harjoitustöitä sekä toimii kertauksena niiden jälkeen. Vastaavaa tiivistä materiaalia ei aiemmin ole ollut VHN-kurssilla. Myös opetushenkilökunnan on mahdollista käyttää materiaalia harjoitustöissä opetustarkoituksessa.
Oppimateriaalin käyttäjien tietotaso huomioiden materiaalit on tehty oppikirjatasoisesti. Lähteinä on käytetty pääasiassa eri erikoisalojen oppikirjoja. Tiedekunnan oppimistavoitteet ja aikaisempien vuosien luennot määrittivät työn sisällön vaikeusasteen. Itse kyseisen kurssin läpi käyneinä tiesimme, mihin kiinnittää oppimateriaaleissa erityistä huomiota.
Oppimateriaalit laadittiin sydämen ja keuhkojen auskultaatioon, EKG-rekisteröintiin, spirometriaan sekä verenpaineen auskultaatiomittaukseen. Laadittu materiaali koostuu erilaisista kuvasarjoista, potilastapauksista, itsearviointitenteistä sekä erilaisista tehtävistä. Kuvasarjat on tehty PowerPoint-muotoon. Niissä esitellään toimenpiteen suorittamisen ja ymmärtämisen kannalta oleellisimmat asiat sekä tärkeimmät taustatiedot. Materiaalit on tehty Windi-projekteissa kehitetyn vertaisarviointimenetelmän mukaisesti.
Osa materiaalista on otettu opetuskäyttöön käyttöön jo keväällä 2015. Loput materiaaleista otettiin käyttöön keväällä 2016. Oppimateriaaleista tulee Biolääketieteen laitoksen omaisuutta, ja ne on julkaistu Moodle-järjestelmässä.
Uudelle tiiviille sähköiselle materiaalille on tarvetta, koska osalla ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista harjoitustyöt alkavat ennen asioita käsitteleviä luentoja. Nyt laadittu sähköinen materiaali mahdollistaa opiskelijoiden itseopiskelun ennen harjoitustöitä sekä toimii kertauksena niiden jälkeen. Vastaavaa tiivistä materiaalia ei aiemmin ole ollut VHN-kurssilla. Myös opetushenkilökunnan on mahdollista käyttää materiaalia harjoitustöissä opetustarkoituksessa.
Oppimateriaalin käyttäjien tietotaso huomioiden materiaalit on tehty oppikirjatasoisesti. Lähteinä on käytetty pääasiassa eri erikoisalojen oppikirjoja. Tiedekunnan oppimistavoitteet ja aikaisempien vuosien luennot määrittivät työn sisällön vaikeusasteen. Itse kyseisen kurssin läpi käyneinä tiesimme, mihin kiinnittää oppimateriaaleissa erityistä huomiota.
Oppimateriaalit laadittiin sydämen ja keuhkojen auskultaatioon, EKG-rekisteröintiin, spirometriaan sekä verenpaineen auskultaatiomittaukseen. Laadittu materiaali koostuu erilaisista kuvasarjoista, potilastapauksista, itsearviointitenteistä sekä erilaisista tehtävistä. Kuvasarjat on tehty PowerPoint-muotoon. Niissä esitellään toimenpiteen suorittamisen ja ymmärtämisen kannalta oleellisimmat asiat sekä tärkeimmät taustatiedot. Materiaalit on tehty Windi-projekteissa kehitetyn vertaisarviointimenetelmän mukaisesti.
Osa materiaalista on otettu opetuskäyttöön käyttöön jo keväällä 2015. Loput materiaaleista otettiin käyttöön keväällä 2016. Oppimateriaaleista tulee Biolääketieteen laitoksen omaisuutta, ja ne on julkaistu Moodle-järjestelmässä.