Organisaatiokulttuurin merkitys kasvuyrityksen rekrytointiin
Länsisalmi, Heidi (2017-02-15)
Organisaatiokulttuurin merkitys kasvuyrityksen rekrytointiin
Länsisalmi, Heidi
(15.02.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli suomalaisessa työelämässä meneillään oleva laajamittainen murros. Epävakaa globaali taloustilanne sekä digitaalinen vallankumous haastavat dynamiikallaan monet toimialat. Samaan aikaan kun työttömyysluvut kasvavat, tietyillä aloilla osaajista on jatkuva pula. Tutkimusten mukaan yritysten henkilöstöhallinnon haasteet keskittyvät yhä enemmän organisaatiokulttuurin ja sitouttamisen teemoihin. Yrityskulttuuri on voimakkain työntekijöitä kollektiivisesti ohjaavista voimista ja näin ollen myös merkittävä osa rekrytointia ja työnantajakuvan muodostumista.
Tutkimusongelmat olivat: millainen merkitys organisaatiokulttuurilla on tapausyritysten rekrytointiin, millaiset tekijät korostuvat kasvuyrityksen rekrytoinnissa ja millainen organisaatiokulttuuri tukee yrityksen kasvua. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui kasvuyrittäjyyden lähtökohdille, sekä organisaatiokulttuurin muodostumiselle. Organisaatiokulttuurin mukaista rekrytointia lähestyttiin rekrytointistrategioiden ja työnantajaimagon näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena teemahaastattelun keinoin. Empiirinen aineisto koostui viidestä informaatio- ja ohjelmistoalan kasvuyrityksestä, jotka ovat kehittyneet ja kasvaneet nopeasti niin liikevaihdon kun henkilöstömäärän puolesta. Valituissa tapausyrityksissä ymmärrettiin jo lähtökohtaisesti organisaatiokulttuurin positiivinen merkitys liiketoiminnalle ja vuosittaiset rekrytointimäärät olivat suuret.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta kasvuyritysten rekrytointiin vaikuttavan eniten toimintaympäristön dynaaminen luonne ja alalla vallitseva voimakas kilpailu osaavista työntekijöistä. Rekrytoinneissa korostuivat nopeus, sekä henkilöstön jäsenten vahva rooli osana rekrytointiprosessia ja uuden työntekijän valintaa. Kasvua tukevan organisaatiokulttuurin voitiin todeta olevan muutoskykyinen, itseohjautuva ja työntekijän sisäistä yrittäjyyttä arvostava. Korkean substanssiosaamisen ohella tapausyritysten rekrytoinnissa keskityttiin myös hakijan asenteellisiin ja työskentelytyylillisiin tekijöihin. Organisaatiokulttuurin voitiin nähdä myötävaikuttavan yrityksen menestykseen, silloin kun se on yhtenäinen liiketoiminnan strategian kanssa. Hyvän organisaatiokulttuurin avulla voitiin vahvistaa positiivista työnantajamielikuvaa sekä lisätä kiinnostuneiden työnhakijoiden määrää ja laatua. Koska organisaatiokulttuuri nähtiin tapausyrityksissä arvokkaana voimavarana ja jopa eräänlaisena strategisena kilpailuetuna, rekrytoinneilla pyrittiin vahvistamaan kulttuurillisia piirteitä, sekä etsimään kulttuurillista yhteensopivuutta hakijan ja yrityksen välillä.
Tutkimusongelmat olivat: millainen merkitys organisaatiokulttuurilla on tapausyritysten rekrytointiin, millaiset tekijät korostuvat kasvuyrityksen rekrytoinnissa ja millainen organisaatiokulttuuri tukee yrityksen kasvua. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui kasvuyrittäjyyden lähtökohdille, sekä organisaatiokulttuurin muodostumiselle. Organisaatiokulttuurin mukaista rekrytointia lähestyttiin rekrytointistrategioiden ja työnantajaimagon näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena teemahaastattelun keinoin. Empiirinen aineisto koostui viidestä informaatio- ja ohjelmistoalan kasvuyrityksestä, jotka ovat kehittyneet ja kasvaneet nopeasti niin liikevaihdon kun henkilöstömäärän puolesta. Valituissa tapausyrityksissä ymmärrettiin jo lähtökohtaisesti organisaatiokulttuurin positiivinen merkitys liiketoiminnalle ja vuosittaiset rekrytointimäärät olivat suuret.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta kasvuyritysten rekrytointiin vaikuttavan eniten toimintaympäristön dynaaminen luonne ja alalla vallitseva voimakas kilpailu osaavista työntekijöistä. Rekrytoinneissa korostuivat nopeus, sekä henkilöstön jäsenten vahva rooli osana rekrytointiprosessia ja uuden työntekijän valintaa. Kasvua tukevan organisaatiokulttuurin voitiin todeta olevan muutoskykyinen, itseohjautuva ja työntekijän sisäistä yrittäjyyttä arvostava. Korkean substanssiosaamisen ohella tapausyritysten rekrytoinnissa keskityttiin myös hakijan asenteellisiin ja työskentelytyylillisiin tekijöihin. Organisaatiokulttuurin voitiin nähdä myötävaikuttavan yrityksen menestykseen, silloin kun se on yhtenäinen liiketoiminnan strategian kanssa. Hyvän organisaatiokulttuurin avulla voitiin vahvistaa positiivista työnantajamielikuvaa sekä lisätä kiinnostuneiden työnhakijoiden määrää ja laatua. Koska organisaatiokulttuuri nähtiin tapausyrityksissä arvokkaana voimavarana ja jopa eräänlaisena strategisena kilpailuetuna, rekrytoinneilla pyrittiin vahvistamaan kulttuurillisia piirteitä, sekä etsimään kulttuurillista yhteensopivuutta hakijan ja yrityksen välillä.