Systemaattinen etätyö Born Global -yrityksen kansainvälistymisen tukena Tapaustukimus markkinointiteknologiayrityksestä
Paajanen, Nico (2017-03-06)
Systemaattinen etätyö Born Global -yrityksen kansainvälistymisen tukena Tapaustukimus markkinointiteknologiayrityksestä
Paajanen, Nico
(06.03.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Born Global -yritysten merkitys niin maailmantalouden kuin akateemisen tutkimuksen kannaltakin on kasvanut voimakkaasti aina 1990-luvun alun jälkeen, jolloin ne asettivat aikaisemmat asteittain etenevät kansainvälistymismallit tutkijoiden kyseenalaistuksen kohteeksi. Kyseisillä yrityksillä on kuitenkin tiettyjä heikkouksia, jotka hankaloittavat niiden kansainvälistymistä ja toimintaa erityisesti niiden toiminnan alkuvaiheessa. Tässä tutkimuksessa ehdotetaan etätyötä kyseisten haasteiden ratkaisemiseksi ja tutkitaan miten Born Global -yritykset voivat hyödyntää systemaattista etätyötä kansainvälistymisensä tukena tapaustutkimuksen muodossa.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohteeksi on valittu etätyötä systemaattisesti kansainvälistymisensä tukena hyödyntävä Born Global -yritys. Tämän tutkimuksen päätutkimusongelma on: Miten tapaustutkimuksen kohteeksi valittu Born Global -yritys pystyy tukemaan kansainvälistymistään hyödyntämällä etätyötä systemaattisesti. Vastauksia päätutkimusongelman ratkaisemiseksi on haettu puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Case-yritys valikoitui alustavan kartoituksen sekä tutkijan omien verkostojen avustuksella. Case-yrityksestä haastateltiin liiketoiminnan kehittämisen johtajaa ja haastattelussa käytettiin tukena teemahaastattelurunkoa (liite 1), jota sovellettiin melko vapaasti ja myös rungon ulkopuolisia aiheita käsiteltiin. Haastateltavan valinnassa tutkija huomioi haastateltavan henkilön pitkän työkokemuksen niin alalla yleisesti kuin case-yrityksenkin palveluksessa. Haastattelun jälkeen tutkimusaineisto litteroitiin, teemoiteltiin ja lopulta analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että etätyöllä voidaan tukea merkittävästi Born Global - yritysten kansainvälistymistä. Rekrytoimalla laajasti verkostoituneita etätyöntekijöitä uusille avattaville kohdemarkkinoilla Born Global -yritykset voivat merkittävästi vähentää niiden uutuutta ja kokemattomuutta sekä myös vierasperäisyyttä kyseisillä markkinoilla. Etätyöntekijät voivat tuolloin tarjota merkittävää tukea kansainvälistymiselle verkostojensa ja paikallisen liiketoimintakulttuurin tuntemuksen kautta. Lisäksi etätyöllä voidaan ratkaista mahdollisia kielimuurista johtuvia haasteita sekä parantaa tarjottua asiakaspalvelua niin yhteisellä äidinkielellä kuin sijainnilla samalla aikavyöhykkeellä. Toisaalta etätyö tarjoaa mahdollisuuden riskien madaltamiseen, jos Born Global -yritys hyödyntää etätyötä markkinoita tutkivana tekijänä siten, että uuden valitun markkinan toimivuus vahvistetaan yhdellä etätyöntekijällä ennen kuin sinne allokoidaan suurempia määriä resursseja. Toisaalta kaikkien mainittujen etujen taustalla vaatimuksena on, että Born Global –yritys onnistuu riittävän pätevän etätyöntekijän rekrytoinnissa. Virherekrytointi voisi tarkoittaa, ettei mitään potentiaalisia etuja saavutettaisi.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohteeksi on valittu etätyötä systemaattisesti kansainvälistymisensä tukena hyödyntävä Born Global -yritys. Tämän tutkimuksen päätutkimusongelma on: Miten tapaustutkimuksen kohteeksi valittu Born Global -yritys pystyy tukemaan kansainvälistymistään hyödyntämällä etätyötä systemaattisesti. Vastauksia päätutkimusongelman ratkaisemiseksi on haettu puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Case-yritys valikoitui alustavan kartoituksen sekä tutkijan omien verkostojen avustuksella. Case-yrityksestä haastateltiin liiketoiminnan kehittämisen johtajaa ja haastattelussa käytettiin tukena teemahaastattelurunkoa (liite 1), jota sovellettiin melko vapaasti ja myös rungon ulkopuolisia aiheita käsiteltiin. Haastateltavan valinnassa tutkija huomioi haastateltavan henkilön pitkän työkokemuksen niin alalla yleisesti kuin case-yrityksenkin palveluksessa. Haastattelun jälkeen tutkimusaineisto litteroitiin, teemoiteltiin ja lopulta analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että etätyöllä voidaan tukea merkittävästi Born Global - yritysten kansainvälistymistä. Rekrytoimalla laajasti verkostoituneita etätyöntekijöitä uusille avattaville kohdemarkkinoilla Born Global -yritykset voivat merkittävästi vähentää niiden uutuutta ja kokemattomuutta sekä myös vierasperäisyyttä kyseisillä markkinoilla. Etätyöntekijät voivat tuolloin tarjota merkittävää tukea kansainvälistymiselle verkostojensa ja paikallisen liiketoimintakulttuurin tuntemuksen kautta. Lisäksi etätyöllä voidaan ratkaista mahdollisia kielimuurista johtuvia haasteita sekä parantaa tarjottua asiakaspalvelua niin yhteisellä äidinkielellä kuin sijainnilla samalla aikavyöhykkeellä. Toisaalta etätyö tarjoaa mahdollisuuden riskien madaltamiseen, jos Born Global -yritys hyödyntää etätyötä markkinoita tutkivana tekijänä siten, että uuden valitun markkinan toimivuus vahvistetaan yhdellä etätyöntekijällä ennen kuin sinne allokoidaan suurempia määriä resursseja. Toisaalta kaikkien mainittujen etujen taustalla vaatimuksena on, että Born Global –yritys onnistuu riittävän pätevän etätyöntekijän rekrytoinnissa. Virherekrytointi voisi tarkoittaa, ettei mitään potentiaalisia etuja saavutettaisi.