Monimateriaalinen käsityö alkuopetuksessa. Opettajien kokemuksia monimateriaalisesta käsityöprosessista
Andersson-Patrikainen, Johanna; Kuusinen, Emma (2017-03-08)
Monimateriaalinen käsityö alkuopetuksessa. Opettajien kokemuksia monimateriaalisesta käsityöprosessista
Andersson-Patrikainen, Johanna
Kuusinen, Emma
(08.03.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Monimateriaalista käsityötä on alkuopetuksessa tutkittu suhteellisen vähän. Tutkielman tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia alkuopetuksessa toteutetusta käsityöstä. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin 1) minkälaisia käsityöprosesseja opettajat ovat toteuttaneet, sekä 2) minkälaisia kokemuksia opettajilla on ollut monimateriaalisen käsityöprosessin haasteista ja 3) ratkaisuista.
Tutkielma oli laadullinen ja tutkimusote oli fenomenologinen. Tutkielman aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Tutkimuskohteena olivat alkuopetuksessa käsitöitä opettavat opettajat, n=12. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Kahden tutkijan analysoinneista koottiin yhteenveto, joista muodostuivat tämän tutkielman tulokset.
Tuloksista voitiin tulkita, että opettajat käyttivät alkuopetuksessa enimmäkseen sellaisia monimateriaalisia käsityöprosesseja, jotka tähtäsivät perustaitojen vahvistamiseen ositetun käsityöprosessin avulla. Opettajat käyttivät vähemmän sellaisia monimateriaalisia käsityöprosesseja, jotka harjaannuttivat luovuutta ja ajattelua kokonaisen käsityönprosessin keinoin. Haasteiksi monimateriaaliseen käsityöhön liittyen opettajat kokivat oppimisympäristön, oman ja oppilaan motivaation, aineenhallinnan, ryhmäkoon sekä materiaalit. Ratkaisuja ongelmiin opettajat kokivat saavansa kollegoiden tuesta, opetuksen suunnittelusta ja valmistelusta, opetuksen aikataulullisista seikoista sekä vertaisopetuksesta ja eri ikäisten oppilaiden yhteisistä projekteista.
Opettajien vastauksista oli havaittavissa, että opettajat haluaisivat toteuttaa enemmän kokonaista käsityötä ja käyttää monipuolisemmin materiaaleja, mutta se jää vähäiseksi olemassa olevien resurssien ja aineenhallinnan puutteen vuoksi. Opettajien epätietoisuus kokonaisesta ja ositetusta käsityöstä voidaan myös nähdä lisätiedon tarpeena monimateriaalisesta käsityöstä.
Tutkielma oli laadullinen ja tutkimusote oli fenomenologinen. Tutkielman aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Tutkimuskohteena olivat alkuopetuksessa käsitöitä opettavat opettajat, n=12. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Kahden tutkijan analysoinneista koottiin yhteenveto, joista muodostuivat tämän tutkielman tulokset.
Tuloksista voitiin tulkita, että opettajat käyttivät alkuopetuksessa enimmäkseen sellaisia monimateriaalisia käsityöprosesseja, jotka tähtäsivät perustaitojen vahvistamiseen ositetun käsityöprosessin avulla. Opettajat käyttivät vähemmän sellaisia monimateriaalisia käsityöprosesseja, jotka harjaannuttivat luovuutta ja ajattelua kokonaisen käsityönprosessin keinoin. Haasteiksi monimateriaaliseen käsityöhön liittyen opettajat kokivat oppimisympäristön, oman ja oppilaan motivaation, aineenhallinnan, ryhmäkoon sekä materiaalit. Ratkaisuja ongelmiin opettajat kokivat saavansa kollegoiden tuesta, opetuksen suunnittelusta ja valmistelusta, opetuksen aikataulullisista seikoista sekä vertaisopetuksesta ja eri ikäisten oppilaiden yhteisistä projekteista.
Opettajien vastauksista oli havaittavissa, että opettajat haluaisivat toteuttaa enemmän kokonaista käsityötä ja käyttää monipuolisemmin materiaaleja, mutta se jää vähäiseksi olemassa olevien resurssien ja aineenhallinnan puutteen vuoksi. Opettajien epätietoisuus kokonaisesta ja ositetusta käsityöstä voidaan myös nähdä lisätiedon tarpeena monimateriaalisesta käsityöstä.