Käsityökasvatus muutoksessa - Toimintatutkimus oppilaslähtöisestä käsityöprosessista
Vahekoski, Elina (2017-03-08)
Käsityökasvatus muutoksessa - Toimintatutkimus oppilaslähtöisestä käsityöprosessista
Vahekoski, Elina
(08.03.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutustua yhdenlaiseen uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaiseen kokonaiseen käsityöprosessiin käytännössä. Viidesluokkalaisille oppilaille annetaan mahdollisuus toteuttaa heidän omat käsityöprosessinsa alusta loppuun koulun käsityötunneilla tutkijan ja heidän omien käsityöopettajiensa toimiessa tukena prosessin edetessä. Tutkimuksen kohteena ovat kokemukset ja oppimisprosessit näiden käsityöprosessien parissa. Lisäksi tutkitaan, miten tämän kaltainen käsityöprosessi on toteutettavissa koulun arjessa ja mitä ongelmia koulun arki voi prosessiin tuoda.
Teoriassa perehdytään käsityökasvatuksen historiaan ja nykypäivään sekä luodaan katsausta tulevaan uuden kansallisen opetussuunnitelman avulla. Lisäksi tutustutaan prosessityöskentelyyn ja esitellään kokonaisessa käsityöprosessissa ilmenevät vaiheet: suunnittelu, työn toteutus ja arviointi. Lopuksi vielä perehdytään oppilaaseen aktiivisena toimijana itsesäätelytaitojen ja itseohjautuvuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, joka tapahtui koulun arjessa. Interventioksi eli opetuskokeiluksi suunniteltiin kokonaisuus, jossa oppilaat tekivät kokonaisen käsityöprosessin alusta loppuun. Tutkimusjoukkoon kuului 27 saman koulun viidesluokkalaista oppilasta, jotka jakaantuivat tasan kahteen tekstiilityön materiaaleista ja yhteen teknisentyön materiaaleista työnsä tekevään ryhmään. Aineistoksi kerättiin oppilaiden tekemät työsuunnitelmat, oppimispäiväkirjat työskentelykerroilta sekä arviointilomakkeet valmiista työstä ja prosessin kulusta. Lisäksi kahdeksaa oppilasta haastateltiin heidän töistään ja tutkija täytti koko prosessin ajan tutkimuspäiväkirjaa tutkimuksen kulusta.
Tutkimuksen tuloksissa kuvataan käsityöprosessin eri vaiheissa esiin nousseita teemoja painottaen oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia. Oppilaiden ääni tuodaankin tuloksissa vahvasti esille ja sitä täydennetään tutkimuspäiväkirjasta löytyvillä havainnoilla. Lopuksi vielä pohditaan tuloksia uusien perusopetuksen opetussuunnitelma perusteiden (2014) näkökulmasta ja luodaan ajatuksia käsityöprosessin jatkokehittämiseksi.
Teoriassa perehdytään käsityökasvatuksen historiaan ja nykypäivään sekä luodaan katsausta tulevaan uuden kansallisen opetussuunnitelman avulla. Lisäksi tutustutaan prosessityöskentelyyn ja esitellään kokonaisessa käsityöprosessissa ilmenevät vaiheet: suunnittelu, työn toteutus ja arviointi. Lopuksi vielä perehdytään oppilaaseen aktiivisena toimijana itsesäätelytaitojen ja itseohjautuvuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, joka tapahtui koulun arjessa. Interventioksi eli opetuskokeiluksi suunniteltiin kokonaisuus, jossa oppilaat tekivät kokonaisen käsityöprosessin alusta loppuun. Tutkimusjoukkoon kuului 27 saman koulun viidesluokkalaista oppilasta, jotka jakaantuivat tasan kahteen tekstiilityön materiaaleista ja yhteen teknisentyön materiaaleista työnsä tekevään ryhmään. Aineistoksi kerättiin oppilaiden tekemät työsuunnitelmat, oppimispäiväkirjat työskentelykerroilta sekä arviointilomakkeet valmiista työstä ja prosessin kulusta. Lisäksi kahdeksaa oppilasta haastateltiin heidän töistään ja tutkija täytti koko prosessin ajan tutkimuspäiväkirjaa tutkimuksen kulusta.
Tutkimuksen tuloksissa kuvataan käsityöprosessin eri vaiheissa esiin nousseita teemoja painottaen oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia. Oppilaiden ääni tuodaankin tuloksissa vahvasti esille ja sitä täydennetään tutkimuspäiväkirjasta löytyvillä havainnoilla. Lopuksi vielä pohditaan tuloksia uusien perusopetuksen opetussuunnitelma perusteiden (2014) näkökulmasta ja luodaan ajatuksia käsityöprosessin jatkokehittämiseksi.