Lasertyöstöasemalle tuotetun E-oppimateriaalin käytettävyystutkimus
Mattila, Jukka; Syrjälä, Janne (2017-03-08)
Lasertyöstöasemalle tuotetun E-oppimateriaalin käytettävyystutkimus
Mattila, Jukka
Syrjälä, Janne
(08.03.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää tutkielman yhteydessä tuotetun konekohtaisen e-oppimateriaalin käytettävyyttä peruskoulukäytössä. E-oppimateriaali tuotettiin teoriaosuudessa esiteltyjen käsitteiden pohjalta, joista keskeisimpänä käsitteenä oli käytettävyys. Muita käsitteitä olivat teknologiakasvatus ja teknologinen lukutaito, oppimisympäristö, taitojen oppiminen sekä e-oppimateriaali.
Tutkielma eteni hermeneuttisen tapaustutkimuksen mukaisesti. Tutkielmassa käytettiin mixed methods- menetelmää, johon päädyttiin määrällisen aineiston pienen määrän vuoksi (N=13). Kyselylomakkeeseen vastasi peruskoulun oppilaita sekä opettajia. Määrällistä aineistoa täydentäviin teemahaastatteluihin valikoitiin kyselylomaketutkimukseen osallistuneita opettajia (N=4). Määrällistä aineistoa analysoitiin sijaintiluvuilla sekä keskihajonnoilla. Laadullinen aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksiksi saatiin tunnuspiirteet käytettävyydeltään hyvän konekohtaisen e-oppimateriaalin luomiselle. Tutkimustulosten perusteella käytettävyydeltään hyvässä konekohtaisessa e-oppimateriaalissa tulisi ottaa huomioon käyttäjien erilaiset lähtötasot sekä käyttötarpeet. Jatkotutkimusehdotuksena esiin nousi muun muassa idea e-oppimateriaalin pelkistetystä versiosta oppilaita varten, jossa olisi vain välttämättömimmät sisällöt liittyen lasertyöstöaseman peruskäyttöön.
Tutkielma eteni hermeneuttisen tapaustutkimuksen mukaisesti. Tutkielmassa käytettiin mixed methods- menetelmää, johon päädyttiin määrällisen aineiston pienen määrän vuoksi (N=13). Kyselylomakkeeseen vastasi peruskoulun oppilaita sekä opettajia. Määrällistä aineistoa täydentäviin teemahaastatteluihin valikoitiin kyselylomaketutkimukseen osallistuneita opettajia (N=4). Määrällistä aineistoa analysoitiin sijaintiluvuilla sekä keskihajonnoilla. Laadullinen aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksiksi saatiin tunnuspiirteet käytettävyydeltään hyvän konekohtaisen e-oppimateriaalin luomiselle. Tutkimustulosten perusteella käytettävyydeltään hyvässä konekohtaisessa e-oppimateriaalissa tulisi ottaa huomioon käyttäjien erilaiset lähtötasot sekä käyttötarpeet. Jatkotutkimusehdotuksena esiin nousi muun muassa idea e-oppimateriaalin pelkistetystä versiosta oppilaita varten, jossa olisi vain välttämättömimmät sisällöt liittyen lasertyöstöaseman peruskäyttöön.