Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Katsomuksellista yleissivistystä ja uskontodialogia oppimassa? Sidosryhmien kannanottoja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin syksyllä 2014

Fransman, Eeva (2017-03-21)

Katsomuksellista yleissivistystä ja uskontodialogia oppimassa? Sidosryhmien kannanottoja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin syksyllä 2014

Fransman, Eeva
(21.03.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Opetushallitus uudisti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet yhteistyössä asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa. Uudistamistyön viimeinen lausuntokierros järjestettiin syksyllä 2014. Tämän tutkielman aineistona ovat sidosryhmälausunnot, joissa otettiin kantaa katsomusaineiden eli uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetukseen suomalaissa kouluissa. Näitä lausuntoja annettiin yhteensä 38 kappaletta, mikä kattoi noin 28 % kaikista saapuneista sidosryhmälausunnoista.

Sidosryhmälausuntoja tarkasteltiin kvalitatiivisen sisällön- ja diskurssianalyysin avulla. Työn tutkimuskysymykset liittyivät sekä lausuntojen luonteeseen ja sisältöön että näiden pohjalta tehtäviin yleistyksiin: Mihin asioihin lausunnoissa otettiin kantaa ja millaisia arvoja, toimintaehdotuksia sekä päämääriä lausuntojen takana oli?

Lausunnoissa otettiin eniten kantaa opetussuunnitelman sisältämiin käsitteisiin, opetuksen sisältöön sekä katsomusaineiden eri oppimäärien väliseen tasa-arvoon. Lausuntojen sisältämät arvot, toimintaehdotukset ja päämäärät olivat linjassa uuden perusopetuksen opetussuunnitelman sekä nykyisen lainsäädännön kanssa. Katsomuksellinen yleissivistys opetuksen tavoitteena sekä hyvään uskontodialogiin kasvaminen olivat laajimmin käsiteltyjä aiheita lausunnoissa. Opetuksen päämääränä niitä pidettiin noin 34 %:ssa kaikista katsomusaineita käsitelleistä lausunnoista.

Kuitenkin siinä missä opetuksen tavoitteet ja päämäärät olivat uskonnollisessa yleissivistyksessä ja uskontodialogissa, olivat sidosryhmälausunnoissa esitetyt opetuksen käytäntöihin liittyvät kannanotot kiinni segregoivissa rakenteissa. Katsomusaineiden eri oppimäärien välistä yhteistyötä koulujen arjessa kuvailtiin vain kahdessa lausunnossa. Voiko uskontodialogiin tarvittavia taitoja oppia, jos uskontodialogia ei tapahdu eri katsomusaineiden välillä koulussa?
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste