Näytä suppeat kuvailutiedot

Lastenohjelma Pikkulin oppimissisällöt osana mediakasvatusta

Rissanen, Katja; Silver, Ellen (2017-03-21)

dc.contributorOpettajankoulutuslaitos, Kasvatustiede-
dc.contributor.authorRissanen, Katja
dc.contributor.authorSilver, Ellen
dc.date.accessioned2017-03-21T10:37:08Z
dc.date.available2017-03-21T10:37:08Z
dc.date.issued2017-03-21
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/133933
dc.description.abstractLapset tutustuvat erilaisiin mediasisältöihin yhä nuorempana (Suoninen 2014). Kupiaisen (2002) mukaan kyse ei ole ainoastaan televisio-ohjelmien seuraamisesta, vaan hahmojen kautta myös opitaan erilaisia toimintatapoja, asenteita ja käsityksiä. Tarinaan ja hahmoihin kietoutuminen suuntaa lapsen mielenkiintoa. Mediakokemusten luominen aikuisen kanssa tukee lapsen kehitystä ja edistää hänen kriittistä arviointikykyään (Mustonen 2002). Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia oppimissisältöjä 3–6-vuotiaille suunnatussa lastenohjelmassa esiintyy. Oppimissisällöllä tarkoitetaan tiettyihin aihepiireihin kuuluvien tietojen ja taitojen kokonaisuutta. Tarkoituksena oli myös selvittää miten jaksot eroavat oppimissisällöiltään toisistaan, jotta kasvattajat saisivat lisätietoa siitä, miten lastenohjelmaa voidaan hyödyntää mediakasvatuksessa. Aineistona oli Pikkuli-lastenohjelma, joka sisälsi 26 viiden minuutin mittaista jaksoa. Sisällönanalyysi tarkoitti tässä tutkimuksessa kommunikatiivisen ja symbolisen datan analysoimista. Aineisto katsottiin läpi, ja toisella katselukerralla etsittiin ja kirjattiin pelkistettyjä ilmaisuja. Pelkistetyt ilmaisut klusteroitiin eli ryhmiteltiin ja niistä etsittiin yhtäläisyyksiä sekä eroja. Näiden perusteella ilmaisut luokiteltiin pää-, ylä- ja alaluokkiin. Alaluokkien ja yläluokkien käsitteet johdettiin teoriaohjaavasti. Tulokset viittaavat siihen, että lastenohjelmassa voi esiintyä monipuolisesti eri oppimissisältöjä, vaikka se olisi luotu viihteellisiin tarkoituksiin. Oppimissisällöt ovat leikki-ikäisen lapsen kehitysvaiheeseen sopivia ja tukevat eniten tunteiden käsittelyä ja sosiaalisten taitojen harjoittelua. Lastenohjelma sisälsi neljää eri oppimissisältöä, joita olivat sosiaaliset taidot ja yhteisön toiminta, tunteiden käsittely ja itsensä ilmaisu, ajattelu ja havainnointi sekä maailman ilmiöt. Kaikkia oppimissisältöjä esiintyi pääasiassa joka jaksossa, mutta aiheesta riippuen ne jakaantuivat jaksojen välillä eri tavoin. Tällaista positiivisesta näkökulmasta lähtevää median tutkimusta tarvittaisiin lisää, jotta kasvattajat saisivat monipuolisempaa tietoa medioiden mahdollisista hyödyistä.-
dc.language.isofi-
dc.language.isofin
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleLastenohjelma Pikkulin oppimissisällöt osana mediakasvatusta-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationSiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, luokanopett., OKL Turku|en=Educational Sciences, Primary Education|
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot