Kiusaaminen päiväkodissa. Päiväkodin henkilökunnan käsityksiä kiusaamisesta, kiusaamiseen puuttumisesta ja sen ehkäisemisestä.
Ristola, Marie (2017-03-21)
Kiusaaminen päiväkodissa. Päiväkodin henkilökunnan käsityksiä kiusaamisesta, kiusaamiseen puuttumisesta ja sen ehkäisemisestä.
Ristola, Marie
(21.03.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä pro gradu-tutkielmassa oltiin kiinnostuneita kiusaamisesta ilmiönä päiväkodissa, päiväkodin henkilökunnan kokemana. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siitä, miten kiusaamiseen puututaan ja miten sitä ehkäistään päiväkodissa. Tarkoituksena oli selvittää millaisia puuttumisen keinoja päiväkodin henkilökunta käyttää kiusaamista havaitessaan ja millaisia keinoja henkilökunnalla on käytössään kiusaamisen vähentämiseksi. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluilla, joihin osallistui sekä lastentarhanopettajia että lastenhoitajia. Haastatteluaineiston huolellisen litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämän tutkielman mukaan kiusaamista esiintyy jo pienten lasten keskuudessa ja sen koetaan olevan päivittäistä. Kiusaamisen tunnistaminen ei aina ole helppoa ja kiusaamisen määrittely päiväkotikontekstissa näyttäytyi jokseenkin hankalana. Kiusaaminen sellaisenaan päiväkodin henkilökunnan määrittelemänä ei vastaa kiusaamisen yleistä määritelmää. Kiusaamiseen puuttuminen ja kiusaamisen ehkäisy koetaan päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta tärkeäksi ja sen eteen tehdään töitä. Selkeitä malleja kiusaamiseen puuttumiseksi ja sen ehkäisemiseksi ei kuitenkaan näytä päiväkodeissa olevan, vaan keinot ovat tapauskohtaisia. Tämän tutkimuksen mukaan kiusaamiseen puuttuminen voidaan jakaa sanalliseen, ohjaavaan ja ehkäisevään puuttumiseen. Kiusaamisen ehkäisemisen kannalta tärkeiksi tekijöiksi muodostuivat turvallisen ilmapiirin luominen, sosiaalisten- ja emotionaalisten taitojen opettaminen, tapa- ja moraalikasvatus, lapsen itsetunnon kohentaminen sekä leikkitaitojen vahvistaminen.
Tämän tutkielman mukaan kiusaamista esiintyy jo pienten lasten keskuudessa ja sen koetaan olevan päivittäistä. Kiusaamisen tunnistaminen ei aina ole helppoa ja kiusaamisen määrittely päiväkotikontekstissa näyttäytyi jokseenkin hankalana. Kiusaaminen sellaisenaan päiväkodin henkilökunnan määrittelemänä ei vastaa kiusaamisen yleistä määritelmää. Kiusaamiseen puuttuminen ja kiusaamisen ehkäisy koetaan päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta tärkeäksi ja sen eteen tehdään töitä. Selkeitä malleja kiusaamiseen puuttumiseksi ja sen ehkäisemiseksi ei kuitenkaan näytä päiväkodeissa olevan, vaan keinot ovat tapauskohtaisia. Tämän tutkimuksen mukaan kiusaamiseen puuttuminen voidaan jakaa sanalliseen, ohjaavaan ja ehkäisevään puuttumiseen. Kiusaamisen ehkäisemisen kannalta tärkeiksi tekijöiksi muodostuivat turvallisen ilmapiirin luominen, sosiaalisten- ja emotionaalisten taitojen opettaminen, tapa- ja moraalikasvatus, lapsen itsetunnon kohentaminen sekä leikkitaitojen vahvistaminen.