Yrityksen yhteiskuntavastuun toteutuminen henkilöstön näkökulmasta: Yhteiskuntavastuu työntekijöiden kokemana
Hiltunen, Suvi (2017-04-04)
Yrityksen yhteiskuntavastuun toteutuminen henkilöstön näkökulmasta: Yhteiskuntavastuu työntekijöiden kokemana
Hiltunen, Suvi
(04.04.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuu (engl. corporate social responsibility) on noussut tärkeäksi puheenaiheeksi viimeisten parin vuosikymmenen aikana ja se on olennainen osa yritysten liiketoimintaa. Yhteiskuntavastuuta on tutkittu paljon, mutta työntekijöiden näkökulma aiheeseen on saanut vähemmän huomiota. Ammattitaitoiset työntekijät ovat olennainen osa yritysten liiketoiminnan menestymisessä ja yhteiskuntavastuusta on tullut tärkeä kilpailutekijä sekä uusien työntekijöiden rekrytoinnissa että nykyisten työntekijöiden pitämisessä. Yhteiskunnassa vastuullisena toimijana näyttäytyvän yrityksen työntekijät voivat kuitenkin olla usein tietämättömiä yrityksen vastuullisesta liiketoiminnasta. Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa siitä, miten työntekijät ymmärtävät yritysten yhteiskuntavastuun ja miten se vaikuttaa heidän käyttäytymiseensä. Lisäksi työntekijöiden näkökulmaa verrataan heidän työnantajayrityksensä näkökulmaan, jotta nähtäisiin toteutetaanko yhteiskuntavastuuta koko organisaation tasolla niin kuin yritykset antavat ymmärtää.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen osallistui kaksi suomalaista yritystä, jotka ovat tunnettuja vastuullisesta liiketoiminnastaan. Molemmista yrityksistä haastateltiin sekä johtajaa, jonka toimenkuvaan kuului yrityksen yhteiskuntasuhteiden hoitaminen, että kolmea työntekijää. Työntekijähaastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään niitä tekijöitä, joiden kautta yhteiskuntavastuu välillisesti vaikuttaa työntekijöiden käyttäytymiseen, etenkin sitoutumiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ruohojuuritason työntekijöiden suhtautuminen yritysten yhteiskuntavastuuseen vaihtelee laajasti eikä heitä voi luokitella yhteen, samaan ryhmään. Yrityksen vastuullinen liiketoiminta vaikuttaa sellaisen työntekijän sitoutumiseen, jolle yrityksen arvot ja vastuullisuus ovat tärkeässä asemassa. Tämä työntekijä ymmärtää yhteiskuntavastuun laajana ilmiönä. Näyttäisi myös siltä, että työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttaa eniten sosiaalisen vastuun rikkominen, sillä se koetaan henkilökohtaisimmin. Osa työntekijöistä kokee yrityksen yhteiskuntavastuun etäisenä asiana, josta päättää yrityksen ylin johto ja työntekijöiden rooli on vastuullisuuden toteuttaja. Tutkimustulosten perusteella yhteiskuntavastuu vaikuttaa sitoutumiseen välillisesti organisatorisen ylpeyden tunteen, organisaatioon samaistumisen ja organisatorisen luottamuksen kautta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen osallistui kaksi suomalaista yritystä, jotka ovat tunnettuja vastuullisesta liiketoiminnastaan. Molemmista yrityksistä haastateltiin sekä johtajaa, jonka toimenkuvaan kuului yrityksen yhteiskuntasuhteiden hoitaminen, että kolmea työntekijää. Työntekijähaastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään niitä tekijöitä, joiden kautta yhteiskuntavastuu välillisesti vaikuttaa työntekijöiden käyttäytymiseen, etenkin sitoutumiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ruohojuuritason työntekijöiden suhtautuminen yritysten yhteiskuntavastuuseen vaihtelee laajasti eikä heitä voi luokitella yhteen, samaan ryhmään. Yrityksen vastuullinen liiketoiminta vaikuttaa sellaisen työntekijän sitoutumiseen, jolle yrityksen arvot ja vastuullisuus ovat tärkeässä asemassa. Tämä työntekijä ymmärtää yhteiskuntavastuun laajana ilmiönä. Näyttäisi myös siltä, että työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttaa eniten sosiaalisen vastuun rikkominen, sillä se koetaan henkilökohtaisimmin. Osa työntekijöistä kokee yrityksen yhteiskuntavastuun etäisenä asiana, josta päättää yrityksen ylin johto ja työntekijöiden rooli on vastuullisuuden toteuttaja. Tutkimustulosten perusteella yhteiskuntavastuu vaikuttaa sitoutumiseen välillisesti organisatorisen ylpeyden tunteen, organisaatioon samaistumisen ja organisatorisen luottamuksen kautta.