Sosiaalisen median henkilöbrändien rakentuminen
Arvonen, Roni (2017-04-19)
Sosiaalisen median henkilöbrändien rakentuminen
Arvonen, Roni
(19.04.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman taustalla on sosiaalisen median ja henkilöbrändien kasvava vaikutus maailmassa, jossa elämme. Tämän tutkimuksen aiheena on sosiaalisen median henkilöbrändien rakentuminen siitä näkökulmasta, että mitä hyötyä siitä on henkilöbrändin omaavalle henkilölle itselleen. Tutkimusongelmana on, että tutkimusta, johon liittyisivät sosiaalinen media, henkilöbrändi sekä mikrojulkisuus, ei käytännössä ole.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin käyttäen apuna teemahaastatteluita. Tutkimukseen osallistui seitsemän suomalaista henkilöä, joilla kaikilla on vahva presenssi sosiaalisessa mediassa. Haastattelut toteutettiin suurimmilta osin puhelimitse ja loput kasvotusten, jos se vain oli mahdollista. Tutkimuksen tulokset osoittavat selvästi, että sosiaalisen median henkilöbrändistä on sen omaavalle henkilölle enemmän hyötyä kuin haittaa.
Suurimpana yksittäisenä hyötynä voidaan tutkimuksen tuloksen valossa nähdä taloudelliset hyödyt. Nämä hyödyt tarkoittavat käytännössä työntekijöille parempia työllistymismahdollisuuksia sekä yrittäjille lisää myyntiä. Vahvan henkilöbrändin omaavalle työntekijälle tulee säännöllisesti työtarjouksia ja tämän lisäksi ihmiset pyrkivät tällaisille henkilöille myöskin töihin. Sosiaalisesta mediasta tulee näille henkilöille myöskin erinäisiä mahdollisuuksia, joita ovat edellä mainittujen lisäksi muun muassa yhteistyötarjoukset, puhujan keikat sekä kutsuja erilaisiin tapahtumiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että sosiaalisen median henkilöbrändin omaaville henkilölle ilmenee sosiaalisen median välityksellä myös haittoja. Kaikkien haastateltavien kokema yhteinen haitta ovat negatiiviset ihmiset sosiaalisessa mediassa. Jokainen haastatteluun osallistunut on siis joutunut jonkin asteisen Internet-vihan kohteeksi. Yllättävänä tuloksena voidaan mainita, että mikrojulkisuuden henkilöt eivät suinkaan rakenna henkilöbrändiään vaan se rakentuu. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tietoista sosiaalisen median seuraajakunnan kasvattamiseen käytettyä strategiaa ei ole käytetty vaan seuraajankunta kasvaa luonnollisesti.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin käyttäen apuna teemahaastatteluita. Tutkimukseen osallistui seitsemän suomalaista henkilöä, joilla kaikilla on vahva presenssi sosiaalisessa mediassa. Haastattelut toteutettiin suurimmilta osin puhelimitse ja loput kasvotusten, jos se vain oli mahdollista. Tutkimuksen tulokset osoittavat selvästi, että sosiaalisen median henkilöbrändistä on sen omaavalle henkilölle enemmän hyötyä kuin haittaa.
Suurimpana yksittäisenä hyötynä voidaan tutkimuksen tuloksen valossa nähdä taloudelliset hyödyt. Nämä hyödyt tarkoittavat käytännössä työntekijöille parempia työllistymismahdollisuuksia sekä yrittäjille lisää myyntiä. Vahvan henkilöbrändin omaavalle työntekijälle tulee säännöllisesti työtarjouksia ja tämän lisäksi ihmiset pyrkivät tällaisille henkilöille myöskin töihin. Sosiaalisesta mediasta tulee näille henkilöille myöskin erinäisiä mahdollisuuksia, joita ovat edellä mainittujen lisäksi muun muassa yhteistyötarjoukset, puhujan keikat sekä kutsuja erilaisiin tapahtumiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että sosiaalisen median henkilöbrändin omaaville henkilölle ilmenee sosiaalisen median välityksellä myös haittoja. Kaikkien haastateltavien kokema yhteinen haitta ovat negatiiviset ihmiset sosiaalisessa mediassa. Jokainen haastatteluun osallistunut on siis joutunut jonkin asteisen Internet-vihan kohteeksi. Yllättävänä tuloksena voidaan mainita, että mikrojulkisuuden henkilöt eivät suinkaan rakenna henkilöbrändiään vaan se rakentuu. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tietoista sosiaalisen median seuraajakunnan kasvattamiseen käytettyä strategiaa ei ole käytetty vaan seuraajankunta kasvaa luonnollisesti.