Työsopimuslain ja virkamieslain purkamiskynnyksen ylittyminen alkoholinkäytön johdosta
Pursiainen, Jani (2017-04-20)
Työsopimuslain ja virkamieslain purkamiskynnyksen ylittyminen alkoholinkäytön johdosta
Pursiainen, Jani
(20.04.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704206211
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704206211
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän OTM-tutkielman aiheena on tarkastella irtisanomis- ja purkamiskynnyksen välistä rajanvetoa alkoholin väärinkäyttötapauksissa. Tutkielma kattaa työsopimuslain ja valtion virkamieslain tarkemmin määritellyin rajauksin. Lakien välillä tehdään vertailua purkamiskynnyksen ylittymisestä. Tutkielmassa tarkastellaan ensin keskeisintä lainsäädäntöä sekä hoitoonohjauksen merkitystä. Molemmat palvelussuhdelait käydään myös olennaisimmilta säännöksiltään läpi. Virkamiesten osalta käsitellään lisäksi virkarikokset. Tämän jälkeen tutkitaan oikeuskäytännön kautta vallitseva oikeustila eli sitä, miten lakeja sovelletaan käytännössä. Lähdemateriaali koostuu kirjallisesta lähdeaineistosta eli virallislähteistä, oikeuskirjallisuudesta sekä oikeustapauksista. Oikeustapauksia on korkeimmasta oikeudesta, työtuomioistuimesta, hovioikeuksista, korkeimmasta hallinto-oikeudesta, virkamieslautakunnasta sekä Arbetsdomstolenista. Tapauksista tehdään johtopäätöksiä nykytilasta. Tutkielmassa on myös lyhyitä historiakatsauksia vanhaan sääntelyyn. Tutkielmassa on käytetty lainopillista metodia.
Lainsäädäntö rakentuu eri tavoin työntekijöiden ja virkamiesten osalta, mikä johtuu historiallisista syistä. Osa alkoholinkäyttöön liittyvistä seuraamuksista on lailla säätämättä, kuten hoitoonohjaus. Palvelussuhdeturva on edelleen erilaista, vaikka virkamieslainsäädäntöä on pyritty lähentämään työsopimuslainsäädännön kanssa. Oikeuskäytännöstä on selvästi havaittavissa, ettei valtiolla juurikaan pureta virkasuhteita alkoholinkäytön takia. Työsopimuslain puolella työsopimuksen purkamista käytetään, ja oikeuskäytäntö on suhteellisen johdonmukaista. Purkamiskynnys vaihtelee aloittain ja siihen mm. vaikuttavat työntekijän asema ja tehtävät. Osassa ns. erityisillä aloilla purkamiskynnys on erittäin matalalla, joka on johtanut kohtuuttomiin tilanteisiin. Kurinpidollinen lomauttaminen poistaisi ainakin osan kohtuuttomuuksista, kuten määräaikainen virantoimituksesta erottaminen virkamiehillä.
Yhdenvertaisuussyistä olisi tärkeää saada purkamiskynnystä yhdenmukaistettua. Ruotsissa on vain yksi palvelussuhdelaki, johon Suomessakin pitäisi pyrkiä määrätietoisemmin. Virkamiehet ovat huomattavasti turvatummassa asemassa verrattuna työntekijöihin, mitä ei voida pitää asiallisena.
Lainsäädäntö rakentuu eri tavoin työntekijöiden ja virkamiesten osalta, mikä johtuu historiallisista syistä. Osa alkoholinkäyttöön liittyvistä seuraamuksista on lailla säätämättä, kuten hoitoonohjaus. Palvelussuhdeturva on edelleen erilaista, vaikka virkamieslainsäädäntöä on pyritty lähentämään työsopimuslainsäädännön kanssa. Oikeuskäytännöstä on selvästi havaittavissa, ettei valtiolla juurikaan pureta virkasuhteita alkoholinkäytön takia. Työsopimuslain puolella työsopimuksen purkamista käytetään, ja oikeuskäytäntö on suhteellisen johdonmukaista. Purkamiskynnys vaihtelee aloittain ja siihen mm. vaikuttavat työntekijän asema ja tehtävät. Osassa ns. erityisillä aloilla purkamiskynnys on erittäin matalalla, joka on johtanut kohtuuttomiin tilanteisiin. Kurinpidollinen lomauttaminen poistaisi ainakin osan kohtuuttomuuksista, kuten määräaikainen virantoimituksesta erottaminen virkamiehillä.
Yhdenvertaisuussyistä olisi tärkeää saada purkamiskynnystä yhdenmukaistettua. Ruotsissa on vain yksi palvelussuhdelaki, johon Suomessakin pitäisi pyrkiä määrätietoisemmin. Virkamiehet ovat huomattavasti turvatummassa asemassa verrattuna työntekijöihin, mitä ei voida pitää asiallisena.