Sähköiset oppimistehtävät lukion maantieteen opetuksessa ja oppimisessa
Kaukinen, Mikaela (2017-04-24)
Sähköiset oppimistehtävät lukion maantieteen opetuksessa ja oppimisessa
Kaukinen, Mikaela
(24.04.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Yhteiskunnan digitalisaatio vaikuttaa merkittävästi myös koulumaailmaan. Lukioiden uuden opetussuunnitelman ja sähköisten ylioppilaskokeiden myötä opettajien teknologinen osaaminen on noussut entistä merkittävämpään asemaan sisällöllisen ja pedagogisen osaamisen lisäksi. Sähköiset oppimisympäristöt tuovat opetukseen lukuisia uusia mahdollisuuksia, mutta aiheuttavat myös haasteita.
Tutkielman aihe syntyi toimeksiantona Salon kaupungilta. Toimeksiannossa pyydettiin tuottaa uudistuneen lukion maantieteen Ge1-kurssin ja sähköisten ylioppilaskokeiden sisältöjä vastaava sähköinen oppimiskokonaisuus. Oppimiskokonaisuus tuotettiin yhteistyössä kahden tutkimukseen osallistuneen maantieteen opettajan sekä Turun yliopiston IT-laitoksella toimivan ViLLE teamin kanssa. Kevään ja kesän 2016 aikana tuotettu oppimiskokonaisuus otettiin käyttöön syyslukukaudella 2016 kahdessa lukiossa yhteensä neljällä maantieteen GE1-kurssilla. Tutkimusaineisto tuotettiin opiskelijoille tehdyn kyselyn, opettajien haastattelun sekä osallistuvan havainnoinnin avulla.
Tutkimuksen mukaan oppimiskokonaisuuden tehtävät edistivät pääosin hyvin maantieteen opetussuunnitelman perusteiden (2015) tavoitteita ja niiden koettiin lisäävän valmiuksia osallistua sähköisiin ylioppilaskokeisiin. Vaikka sähköisten tehtävien tekeminen koettiin pääosin kivaksi tavaksi opiskella, opiskelijat mielsivät tehtävät melko haastaviksi. Eniten haasteita aiheutti aineistojen tulkintaa ja soveltamista sekä ylioppilaskokeissa käytettävien sähköisten työkalujen käyttöä vaativat tehtävät. Tekniset ongelmat ja opiskelijoiden suuret tietotekniseen osaamiseen liittyvät tasoerot osoittivat sähköisen oppimiskokonaisuuden käytön vaativan opettajilta etenkin teknologis-pedagogista osaamista, eli taitoa hyödyntää sähköistä oppimisympäristöä ja sen tehtäviä pedagogisesti järkevällä tavalla. Oppimiskokonaisuuden käyttöönotto GE1 -kurssille vaatii etenkin toimivaa eheyttämistä ja tehtävien sulauttamista osaksi sisältöalueiden opetusta.
Tutkielman aihe syntyi toimeksiantona Salon kaupungilta. Toimeksiannossa pyydettiin tuottaa uudistuneen lukion maantieteen Ge1-kurssin ja sähköisten ylioppilaskokeiden sisältöjä vastaava sähköinen oppimiskokonaisuus. Oppimiskokonaisuus tuotettiin yhteistyössä kahden tutkimukseen osallistuneen maantieteen opettajan sekä Turun yliopiston IT-laitoksella toimivan ViLLE teamin kanssa. Kevään ja kesän 2016 aikana tuotettu oppimiskokonaisuus otettiin käyttöön syyslukukaudella 2016 kahdessa lukiossa yhteensä neljällä maantieteen GE1-kurssilla. Tutkimusaineisto tuotettiin opiskelijoille tehdyn kyselyn, opettajien haastattelun sekä osallistuvan havainnoinnin avulla.
Tutkimuksen mukaan oppimiskokonaisuuden tehtävät edistivät pääosin hyvin maantieteen opetussuunnitelman perusteiden (2015) tavoitteita ja niiden koettiin lisäävän valmiuksia osallistua sähköisiin ylioppilaskokeisiin. Vaikka sähköisten tehtävien tekeminen koettiin pääosin kivaksi tavaksi opiskella, opiskelijat mielsivät tehtävät melko haastaviksi. Eniten haasteita aiheutti aineistojen tulkintaa ja soveltamista sekä ylioppilaskokeissa käytettävien sähköisten työkalujen käyttöä vaativat tehtävät. Tekniset ongelmat ja opiskelijoiden suuret tietotekniseen osaamiseen liittyvät tasoerot osoittivat sähköisen oppimiskokonaisuuden käytön vaativan opettajilta etenkin teknologis-pedagogista osaamista, eli taitoa hyödyntää sähköistä oppimisympäristöä ja sen tehtäviä pedagogisesti järkevällä tavalla. Oppimiskokonaisuuden käyttöönotto GE1 -kurssille vaatii etenkin toimivaa eheyttämistä ja tehtävien sulauttamista osaksi sisältöalueiden opetusta.