Pelaajan teko ennakoitavaksi: Analyysi valintatilanteista interaktiivisissa tarinoissa
Isotalo, Miska (2017-04-24)
Pelaajan teko ennakoitavaksi: Analyysi valintatilanteista interaktiivisissa tarinoissa
Isotalo, Miska
(24.04.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastellaan pelaajan valintatilanteita videopeleissä keskittyen etenkin siihen, miten kyseisiä valitatilanteita on mahdollista karsia niiden mielekkyyden perusteella. Valinta-avaruuden supistamiseksi seitsemän erilaista rajoitinta johdetaan kolmesta keskeisestä eri näkökulmasta: pelaajan, tarinan ja pelinkehityksen. Rajoittimien perustana toimii poikkitieteellinen kirjallisuus, ja niitä voidaan käyttää havainnollistamaan minkälaisilla leikkauksilla pelaajan valinta-avaruus voidaan supistaa äärelliseksi äärettömästä määrästä valintoja. Lisäksi näiden rajoittimien toimintaa tutkitaan kahden pelin avulla. Pelit ovat The Walking Dead ja The Witcher 3: Wild Hunt. Rajoittimen toiminnan tarkastelu ensimmäisessä pelissä tehdään kirjallisena analyysinä. The Witcher 3-pelin pelaajille jaettiin Helen Fisherin parinmuodostukseen tarkoitettu persoonallisuuskysely. Kyselyn avulla tutkittiin toimivatko pelaajat persoonallisuutensa mukaan ennustettavalla tavalla The Witcher 3-pelin romanttisten valintatilojen yhteydessä.