Tieto- ja viestintäteknologia lukion tilastojen ja todennäköisyyden opetuksessa
Airta, Joel (2017-04-25)
Tieto- ja viestintäteknologia lukion tilastojen ja todennäköisyyden opetuksessa
Airta, Joel
(25.04.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Lukion uudessa opetussuunnitelmassa (2015) lisätään matematiikan opetusta tietokoneilla ja ohjelmistoilla. Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus tutkimuksista, joissa on hyödynnetty tietotekniikkaa ja ohjelmistoja lukion tilastojen ja todennäköisyyden opetuksessa. Tarkoitus on selvittää, mitä hyötyjä, haasteita ja kehitettävää tietotekniikan käytöllä on opetuksessa sekä perehtyä sen vaikutuksiin. Tavoite on ollut löytää kaikki aiheesta tehdyt tutkimukset ja esitellä vaikutukset opetukseen ja oppimiseen. Tärkeimpiä lähdejulkaisuja ovat International Journal of Mathematical Education in Science and Technology ja International Journal of Computers for Mathematical Learning. Tutkielman keskeinen tulos on, että tekniset apuvälineet näyttävät parantavan opetusta ja oppimista. Tämä antaa syytä tutkia lukio-opetusta enemmän ja parantaa käytössä olevia tapoja käyttää tietotekniikkaa opetuksessa ja oppimisessa.