Teknologiatuettu ohjelmoinnin opetus lukio- ja yläkoulutasolla
Mäkeläinen, Aleksi (2017-04-25)
Teknologiatuettu ohjelmoinnin opetus lukio- ja yläkoulutasolla
Mäkeläinen, Aleksi
(25.04.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on teknologiapainotteinen opetus ohjelmoinnissa yläkoulussa ja lukiossa. Tutkimukseen osallistuivat yläkoulu Halikosta ja lukio Salosta, joissa järjestettiin ohjelmoinnin peruskurssi toteutettuna sähköisessä ViLLE-oppimisjärjestelmässä. Tutkimus toteutettiin oppilailta ViLLE-alustalla saadun, automaattisesti ja manuaalisesti kerätyn datan avulla. Lisäksi opettajia haastateltiin suullisesti ja kokemuksia kerättiin myös kyselylomakkeilla. Aineisto analysoitiin ja tuloksia tulkittiin niin määrällisesti kuin laadullisestikin.
Määrällisen analyysin tuloksista oli nähtävissä, että ViLLEn käyttäminen teknologiapainotteisessa opetuksessa ohjelmoinnissa on ollut korrelaatiot huomioiden tuloksellista. Kursseilla harjoitustehtäviin eniten aikaa käyttäneiden oppilaiden tenttitulokset olivat selvästi myönteisesti sidoksissa toisiinsa. Lisäksi ajankäytöllisiä eroja yläkoulun ja lukion välillä oli havaittavissa. Laadullinen analyysi suoritettiin oppilaiden ja opettajien manuaalisesti täyttämien kyselylomakkeiden kautta, joista analysoitiin ne joko positiivis- tai negatiivissävyisiksi. Lisäksi opettajia haastateltiin kasvotusten. Kyseisten tulosten pohjalta oli nähtävissä, että oppilaiden ja opettajien kokemukset olivat pääosin positiivissävyisiä. Lisäksi kokemukset ViLLE-oppimisjärjestelmästä ja teknologiapainotteisesta opetuksesta ohjelmoinnista kurssikokonaisuutena saivat opettajilta kiitettävän arvosanan. Negatiivissävyisiä palautteita oli myös määrätyissä viikoittaisissa palautteissa, joita tulee edelleen tutkia ja kurssia kehittää ne huomioiden.
Tulosten perusteella on selvää, että teknologiapainotteinen opetus ohjelmoinnista niin yläkoulussa kuin lukiossa on selvästi tuloksellista. Kyseistä oppimis- ja opetustapaa tuleekin näin ollen kehittää ja sen käyttöä jatkaa oppilaitoksissa. Lisäksi tietoisuus tällaisesta vaihtoehdosta on tärkeää, koska opetussuunnitelman muutos tuo syksynä (2016) ohjelmoinnin opetuksen pakolliseksi perusasteen opetusohjelmaan.
Määrällisen analyysin tuloksista oli nähtävissä, että ViLLEn käyttäminen teknologiapainotteisessa opetuksessa ohjelmoinnissa on ollut korrelaatiot huomioiden tuloksellista. Kursseilla harjoitustehtäviin eniten aikaa käyttäneiden oppilaiden tenttitulokset olivat selvästi myönteisesti sidoksissa toisiinsa. Lisäksi ajankäytöllisiä eroja yläkoulun ja lukion välillä oli havaittavissa. Laadullinen analyysi suoritettiin oppilaiden ja opettajien manuaalisesti täyttämien kyselylomakkeiden kautta, joista analysoitiin ne joko positiivis- tai negatiivissävyisiksi. Lisäksi opettajia haastateltiin kasvotusten. Kyseisten tulosten pohjalta oli nähtävissä, että oppilaiden ja opettajien kokemukset olivat pääosin positiivissävyisiä. Lisäksi kokemukset ViLLE-oppimisjärjestelmästä ja teknologiapainotteisesta opetuksesta ohjelmoinnista kurssikokonaisuutena saivat opettajilta kiitettävän arvosanan. Negatiivissävyisiä palautteita oli myös määrätyissä viikoittaisissa palautteissa, joita tulee edelleen tutkia ja kurssia kehittää ne huomioiden.
Tulosten perusteella on selvää, että teknologiapainotteinen opetus ohjelmoinnista niin yläkoulussa kuin lukiossa on selvästi tuloksellista. Kyseistä oppimis- ja opetustapaa tuleekin näin ollen kehittää ja sen käyttöä jatkaa oppilaitoksissa. Lisäksi tietoisuus tällaisesta vaihtoehdosta on tärkeää, koska opetussuunnitelman muutos tuo syksynä (2016) ohjelmoinnin opetuksen pakolliseksi perusasteen opetusohjelmaan.