Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Toimittajayhteistyön kehittäminen osana extranet-hanketta - Tapaustutkimus päivittäistavarakaupan alalta

Virtanen, Leena (2017-05-08)

Toimittajayhteistyön kehittäminen osana extranet-hanketta - Tapaustutkimus päivittäistavarakaupan alalta

Virtanen, Leena
(08.05.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Yritysten kiinnostus toimitusketjuyhteistyötä kohtaan on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana, kun toimintaympäristöistä ja toimitusketjuista itsestään on tullut aiempaa monimutkaisempia. Ennen kilpailijoita olivat yksittäiset yritykset, nyt kokonaiset verkostot. Tässä tutkielmassa toimitusketjuyhteistyötä tarkastellaan extranet-hankkeen näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu toimeksiantona ja tutkimusongelmana on, miten yhteistyötä voidaan kehittää osana extranet-hanketta. Ongelmasta tekee mielenkiintoisen juuri se, että toimittajayhteistyötä, ja erityisesti sen osa-alueita, tarkastellaan teknologiahankkeen kontekstissa.

Tutkimusongelmaa lähestytään laadullisen tutkimuksen menetelmin, sillä tutkittavaa todellisuutta halutaan jäsentää tutkimukseen osallistuvien ihmisten näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena on ainutlaatuisten, kontekstisidonnaisten havaintojen tekeminen, ei niinkään yleistettävyys. Kyseessä on tapaus- eli case-tutkimus, jonka primääriaineistona toimivat tutkijan omat havainnot tutkimusympäristöstä ja extranetin määrittelytyöstä, haastattelut ja vastaajien kanssa vaihdetut sähköpostit. Aineistoa on kerätty sekä toimeksiantajan että toimittajien näkökulmasta, jotta yhteistyön vastavuoroinen luonne otetaan riittävällä tavalla huomioon.

Tutkielman keskeisimpänä antina voidaan pitää muun muassa seuraavia havaintoja: 1. Vaikka yhteistyön tukena käytettävät teknologiat, kuten extranet, ovat kehittyneet, kysymys jaettavan tiedon laadusta ei ole poistunut. Yritysten tulisi vastata tähän haasteeseen asettamalla tiedon laadulle selkeitä tavoitteita. 2. Tietoa voidaan jakaa helpommin ja nopeammin kuin koskaan, mutta sen hyödyntämisessä on kuljettava vielä pitkä matka. Osana yhteistyötä tulisi näin ollen tarkastella kriittisesti, millaisen tiedon jakamisesta on todellisuudessa hyötyä. 3. Yksittäisten työntekijöiden kokemus ja osaaminen saattavat vaikuttaa siihen, miten toimittajat suhtautuvat uuteen tietoon. Esimerkiksi henkilöstön nopea vaihtuvuus saattaa aiheuttaa sen, etteivät yhteyshenkilöt osaa tulkita jaettavaa tietoa riittävän hyvin. 4. Toimittajien organisaatiorakenteet ja sisäinen integraatio saattavat vaikuttaa yhteistyöhön. Yhteistyön kannalta on ongelmallista, jos esimerkiksi ennusteista vastaavat henkilöt eivät pääse keskustelemaan näkemyseroistaan, tai päätösten kannalta keskeinen tieto jää kulkeutumatta yksittäisiltä yhteyshenkilöiltä eteenpäin organisaation sisällä. 5. Extranet-ratkaisua voidaan hyödyntää erityisesti silloin, kun halutaan luoda suora keskusteluyhteys muidenkin kuin yksittäisten yhteyshenkilöiden välille – kunhan riittävän laajalla joukolla on käyttöoikeudet ja näkyvyys portaaliin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste