Lepotuoli 466:sta COMO Divaanisohva L294x163:ksi. Iskun huonekalujen tuotenimistön muutos 1960-luvulta 2010-luvulle
Sotamaa, Silja (2017-05-09)
Lepotuoli 466:sta COMO Divaanisohva L294x163:ksi. Iskun huonekalujen tuotenimistön muutos 1960-luvulta 2010-luvulle
Sotamaa, Silja
(09.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on suomalaisen huonekaluliike Iskun tuotenimistön muutos viidenkymmenen vuoden aikana 1960-luvulta 2010-luvulle. Tutkimuksen aineistona on kaksi tuotenimiotosta, joista toinen edustaa 1960-luvun tuotenimistöä ja vertailuaineisto 2010-luvun tuotenimistöä. 1960-luvun aineisto on kerätty 1960-luvulla julkaistuista tuotekuvastoista ja mainoslehdistä, ja se koostuu 288 tuotenimestä. 2010 luvun aineistossa on 453 tuotenimeä, ja se on kerätty Iskun internetsivuilta osoitteesta isku.fi.
Tuotenimistön muutoksen tarkastelun mahdollistamiseksi ensiksi on selvitetty vertailuaineistojen tuotenimien rakennetta eli sitä, millaisia nimenosia tuotenimissä on ja miten nämä nimenosat tuotenimiin sijoittuvat. Lisäksi on tarkasteltu tuotenimien nimenosien muotoa ja sisältöä. Tuotenimien tutkimuksessa on hyödynnetty Paula Sjöblomin väitöskirjassaan Toiminimen toimenkuva (2006) luomaa kaupallisen nimistön funktionaalis-semanttista tutkimusmetodia, jota Sjöblom on hyödyntänyt tutkiessaan yritysnimistöä.
Iskun huonekalujen tuotenimistön rakenne on viidenkymmenen vuoden aikana vakiintunut, sillä 1960-luvun aineiston tuotenimet noudattavat useampaa erilaista rakennetta kuin 2010-luvun aineiston tuotenimet. Suurin osa 1960-luvun tuotenimistä koostuu tuotelajin ilmaisevasta nimenosasta ja tuotteen yksilöivästä nimenosasta. 2010 luvun tuotenimet puolestaan koostuvat useimmiten kolmesta eri nimenosasta: tuotteen yksilöivästä eli tuoteperheen ilmaisevasta nimenosasta, tuotelajin ilmaisevasta nimenosasta ja täydentävää informaatiota antavasta nimenosasta.
Suurin osa 1960-luvun tuotenimistä on yksilöity tuotenumerolla, kun taas 2010-luvun tuotenimissä yksilöivänä nimenosana on jokin sana. Tuotelajin ilmaisevat ja täydentävää informaatiota antavat nimenosat ovat muuttuneet informatiivisemmiksi viidenkymmenen vuoden aikana. Tuotelajin ilmaisevat nimenosat ovat 2010-luvun tuotenimissä täsmällisempiä. Esimerkiksi 1960-luvun aineistossa on sohvia, kun uudemmassa vertailuaineistossa on sohvien lisäksi divaanisohvia, kulmasohvia ja nahkasohvia. 2010 luvun tuotenimistä on lisäksi usein erotettavissa täydentävää informaatiota antava nimenosa, joka antaa lisätietoa tuotteen väristä, koosta, materiaalista tai muusta ominaisuudesta. Täydennysosa esiintyy 1960-luvun tuotenimissä harvoin.
Tämä tutkimus on kattava kuvaus yhden suomalaisen huonekaluliikkeen tuotenimistöstä. Tutkimusta on mahdollista jatkaa perehtymällä tarkemmin tuotenimien nimenosien muotoon, sisältöön ja funktioihin tai laajentamalla tutkimusaineistoa.
Tuotenimistön muutoksen tarkastelun mahdollistamiseksi ensiksi on selvitetty vertailuaineistojen tuotenimien rakennetta eli sitä, millaisia nimenosia tuotenimissä on ja miten nämä nimenosat tuotenimiin sijoittuvat. Lisäksi on tarkasteltu tuotenimien nimenosien muotoa ja sisältöä. Tuotenimien tutkimuksessa on hyödynnetty Paula Sjöblomin väitöskirjassaan Toiminimen toimenkuva (2006) luomaa kaupallisen nimistön funktionaalis-semanttista tutkimusmetodia, jota Sjöblom on hyödyntänyt tutkiessaan yritysnimistöä.
Iskun huonekalujen tuotenimistön rakenne on viidenkymmenen vuoden aikana vakiintunut, sillä 1960-luvun aineiston tuotenimet noudattavat useampaa erilaista rakennetta kuin 2010-luvun aineiston tuotenimet. Suurin osa 1960-luvun tuotenimistä koostuu tuotelajin ilmaisevasta nimenosasta ja tuotteen yksilöivästä nimenosasta. 2010 luvun tuotenimet puolestaan koostuvat useimmiten kolmesta eri nimenosasta: tuotteen yksilöivästä eli tuoteperheen ilmaisevasta nimenosasta, tuotelajin ilmaisevasta nimenosasta ja täydentävää informaatiota antavasta nimenosasta.
Suurin osa 1960-luvun tuotenimistä on yksilöity tuotenumerolla, kun taas 2010-luvun tuotenimissä yksilöivänä nimenosana on jokin sana. Tuotelajin ilmaisevat ja täydentävää informaatiota antavat nimenosat ovat muuttuneet informatiivisemmiksi viidenkymmenen vuoden aikana. Tuotelajin ilmaisevat nimenosat ovat 2010-luvun tuotenimissä täsmällisempiä. Esimerkiksi 1960-luvun aineistossa on sohvia, kun uudemmassa vertailuaineistossa on sohvien lisäksi divaanisohvia, kulmasohvia ja nahkasohvia. 2010 luvun tuotenimistä on lisäksi usein erotettavissa täydentävää informaatiota antava nimenosa, joka antaa lisätietoa tuotteen väristä, koosta, materiaalista tai muusta ominaisuudesta. Täydennysosa esiintyy 1960-luvun tuotenimissä harvoin.
Tämä tutkimus on kattava kuvaus yhden suomalaisen huonekaluliikkeen tuotenimistöstä. Tutkimusta on mahdollista jatkaa perehtymällä tarkemmin tuotenimien nimenosien muotoon, sisältöön ja funktioihin tai laajentamalla tutkimusaineistoa.