Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ActionTrack-radalla
Kauko, Arttu; Kuokka, Juho (2017-05-09)
Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ActionTrack-radalla
Kauko, Arttu
Kuokka, Juho
(09.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän määrällisen interventiotutkimuksen tavoitteena oli tutkia, kuinka paljon Action-Track-radan kiertäminen oppitunnin aikana aiheuttaa fyysistä aktiivisuutta ja pystytäänkö ActionTrack-sovelluksen avulla vähentämään yläkoululaisten (n=47) oppituntien aikaista paikallaanoloa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko tyttöjen ja poikien fyysisessä aktiivisuudessa eroja ActionTrack-radan kiertämisen aikana. Tämä tutkimus toteutettiin osana laajempaa 8.-luokkalaisten interventiotutkimusta. Oppilailta kerättiin tietoa ActionTrack-radan kiertämisen aikaisesta fyysisestä aktiivisuudesta GPS-paikkatietoja hyödyntävien laitteiden sekä radan kiertämiseen käytetyn ajan avulla. Lisäksi oppilaiden näkemystä ActionTrack-radan kuormittavuudesta tutkittiin kyselyllä, jonka perusteella oppilaiden subjektiivista kokemusta radan fyysisestä kuormittavuudesta selvitettiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin erään keskisuuren satakuntalaisen peruskoulun kahdeksasluokkalaisilta. Tutkittavat osallistuivat ActionTrack-radan kiertämiseen joulukuussa 2015 usealla kerralla eri päivinä eri oppiaineiden tunneilla. Aineisto kerättiin 45 minuutin oppituntien aikana, yhteensä seitsemällä kerralla. Aineistonkeruu aloitettiin intervention ja tutkimuksen tarkoituksen esittelyllä. Tähän tutkimukseen otettiin mukaan tutkittavia, joilla oli kaikki tutkimuksessa mukana olevat mittarit: ActionTrack, Sports Tracker ja Polar M400. Aineisto analysoitiin IBM SPSS 24 -tilastotyökalun avulla.
Tutkimustulosten mukaan pojat käyttivät radan kiertämiseen hieman enemmän aikaa kuin tytöt. ActionTrack-radan kiertämisen aikana kuljettu matka ei eronnut sukupuolten välillä. Tytöt ja pojat kulkivat radan kiertämisen aikana keskimäärin yhtä pitkän matkan. Tulosten perusteella ilmeni, että ActionTrack-radan kiertämiseen käytetty aika lisäsi fyysisen kuormittavuuden kokemista. Pojat kokivat ActionTrack-radan kiertämisen hieman fyysisesti kuormittavammaksi kuin tytöt. Radan kiertämisen aikana kuljettu matka ei vaikuttanut oppilaiden kokemaan fyysiseen kuormittavuuteen ActionTrack-radalla.
Oppitunnilla, jolla käytettiin ActionTrackia oppilaat liikkuvat noin kaksikymmentä minuuttia radan pituudesta riippuen. Saatujen tulosten perusteella ActionTrack-radan kiertämisellä on mahdollisuus kehittää koulupäivää liikunnallisemmaksi. Lisäksi tuloksista esitettiin johtopäätös, että ActionTrackin avulla koulupäivän aikaista liikkumista voidaan lisätä ja oppituntien aikaista paikallaanoloa voidaan vähentää.
Tutkimuksen aineisto kerättiin erään keskisuuren satakuntalaisen peruskoulun kahdeksasluokkalaisilta. Tutkittavat osallistuivat ActionTrack-radan kiertämiseen joulukuussa 2015 usealla kerralla eri päivinä eri oppiaineiden tunneilla. Aineisto kerättiin 45 minuutin oppituntien aikana, yhteensä seitsemällä kerralla. Aineistonkeruu aloitettiin intervention ja tutkimuksen tarkoituksen esittelyllä. Tähän tutkimukseen otettiin mukaan tutkittavia, joilla oli kaikki tutkimuksessa mukana olevat mittarit: ActionTrack, Sports Tracker ja Polar M400. Aineisto analysoitiin IBM SPSS 24 -tilastotyökalun avulla.
Tutkimustulosten mukaan pojat käyttivät radan kiertämiseen hieman enemmän aikaa kuin tytöt. ActionTrack-radan kiertämisen aikana kuljettu matka ei eronnut sukupuolten välillä. Tytöt ja pojat kulkivat radan kiertämisen aikana keskimäärin yhtä pitkän matkan. Tulosten perusteella ilmeni, että ActionTrack-radan kiertämiseen käytetty aika lisäsi fyysisen kuormittavuuden kokemista. Pojat kokivat ActionTrack-radan kiertämisen hieman fyysisesti kuormittavammaksi kuin tytöt. Radan kiertämisen aikana kuljettu matka ei vaikuttanut oppilaiden kokemaan fyysiseen kuormittavuuteen ActionTrack-radalla.
Oppitunnilla, jolla käytettiin ActionTrackia oppilaat liikkuvat noin kaksikymmentä minuuttia radan pituudesta riippuen. Saatujen tulosten perusteella ActionTrack-radan kiertämisellä on mahdollisuus kehittää koulupäivää liikunnallisemmaksi. Lisäksi tuloksista esitettiin johtopäätös, että ActionTrackin avulla koulupäivän aikaista liikkumista voidaan lisätä ja oppituntien aikaista paikallaanoloa voidaan vähentää.