Alakoulujen laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppilaiden koulun aloituksesta
Ojala, Paula (2017-05-09)
Alakoulujen laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppilaiden koulun aloituksesta
Ojala, Paula
(09.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppilaiden siirtymävaiheesta esiopetuksesta perusopetukseen sekä selvittää millaisia kehittämisajatuksia erityisopettajilla on siirtymävaiheesta. Tutkimusten mukaan oppilaan hyvinvointi siirtymävaiheessa esiopetuksesta perusopetukseen on tärkeää, koska onnistuneella koulunkäynnin aloituksella on merkitystä myöhemmälle oppimiselle ja oppimiseen sitoutumiselle. Tutkimuksen taustateoriassa käsitellään inkluusiota, varhaisen puuttumisen ja kolmitasoisen tuen mallia suomalaisessa esi-ja perusopetuksessa, esiopetuksen ja perusopetuksen tehtäviä koulutusjärjestelmässämme sekä perusopetuksen laaja-alaisen erityisopettajan työkuvaa koulunkäynnin tukijana siirtymävaiheessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmenen porilaisen peruskoulun alakoulun laaja-alaista erityisopettajaa. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto analysoitiin pääteemoihin teorialähtöisesti ja pääteemojen alle tulkittiin alateemat aineistolähtöisesti.
Laaja-alaiset erityisopettajat pitävät tehostetun tuen asiakirjoja hyvin tehtyinä, informatiivisina sekä siirtymävaihetta helpottavina. Siirtymävaiheessa tärkeinä pidettiin hyvin toimivia siirtopalavereja sekä systemaattista tuen tarpeen kartoitusta. Siirtymävaiheen kehittämisen kannalta wilma-järjestelmän osittainen käyttöönotto esiopetuksessa koettiin merkittävänä. Hyvän siirtymävaiheen mahdollistaa toimiva yhteistyö koko koulun henkilökunnan, esiopetuksen ja huoltajien välillä. Kehittämisen puitteissa opettajat pohtivat oman työkuvansa rajaamista ja työssäjaksamista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmenen porilaisen peruskoulun alakoulun laaja-alaista erityisopettajaa. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto analysoitiin pääteemoihin teorialähtöisesti ja pääteemojen alle tulkittiin alateemat aineistolähtöisesti.
Laaja-alaiset erityisopettajat pitävät tehostetun tuen asiakirjoja hyvin tehtyinä, informatiivisina sekä siirtymävaihetta helpottavina. Siirtymävaiheessa tärkeinä pidettiin hyvin toimivia siirtopalavereja sekä systemaattista tuen tarpeen kartoitusta. Siirtymävaiheen kehittämisen kannalta wilma-järjestelmän osittainen käyttöönotto esiopetuksessa koettiin merkittävänä. Hyvän siirtymävaiheen mahdollistaa toimiva yhteistyö koko koulun henkilökunnan, esiopetuksen ja huoltajien välillä. Kehittämisen puitteissa opettajat pohtivat oman työkuvansa rajaamista ja työssäjaksamista.