Luokanopettajien käsityksiä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tieto- ja viestintätekniikkaa koskevista sisällöistä
Raudaskoski, Henni; Vasara, Liisa (2017-05-09)
Luokanopettajien käsityksiä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tieto- ja viestintätekniikkaa koskevista sisällöistä
Raudaskoski, Henni
Vasara, Liisa
(09.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 tieto- ja viestintätekniikan (TVT) kannalta kahden tutkimuskysymyksen avulla: miten opettajat tulkitsevat tavoitteita ja kuinka he lähtisivät niitä käytännössä toteuttamaan. Lisäksi opettajat kertoivat muita ajatuksiaan uudistetusta opetussuunnitelmasta. Tutkimusaihe on paitsi ajankohtainen, myös laajasti keskustelua herättävä.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimussuuntaus fenomenografinen. Varsinaista tutkimusta edelsi opetussuunnitelman tarkastelu, jonka tuloksena syntyi viisi teemaa. TVT oppimisen välineenä, yhteisöllisyys ja vuorovaikutus, arkitaidot sekä arvot ja eettisyys muodostettiin opetussuunnitelman teemoittelun avulla, ja viides teema käsittää oppiaineet yleisesti. Nämä teemat toimivat kyselytutkimuksen runkona. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat luokanopettajat, joilla oli vähintään yhden lukuvuoden työkokemus. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla kahdesta opettajille suunnatusta Facebook-ryhmästä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jonka lopputuloksena muodostettiin opettajien tulkintoja kuvaavia yläluokkia.
Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajien opetussuunnitelmatekstin tulkinnoissa oli monia yhteneväisyyksiä: vastausten perusteella TVT osana opetusta tarkoitti muun muassa uusia konkreettisia tapoja toimia sekä turvallisuuteen ja eettisyyteen liittyvien asioiden, kuten lähdekriittisyyden ja tasa-arvon, huomioimista. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että koulujen resurssit koettiin paikoin puutteelliseksi ja että opettajien asenteissa ja osaamisessa on kehitettävää, mihin voitaisiin vaikuttaa etenkin koulutusta lisäämällä. Vastauksissa ei aina eroteltu tutkimuksen kahta näkökulmaa eli ymmärrystä ja toteutusta toisistaan, vaan nämä limittyivät yhteen.
Jatkotutkimuksissa tulisi tarkastella sitä, kuinka opetussuunnitelman asettamat tavoitteet alkavat toteutua koulujen arkipäivässä tai miten opettajien käsitykset opetussuunnitelman tavoitteista kehittyvät ajan myötä. TVT:n vaikutukset oppimiselle vaativat myös lisätutkimuksia.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimussuuntaus fenomenografinen. Varsinaista tutkimusta edelsi opetussuunnitelman tarkastelu, jonka tuloksena syntyi viisi teemaa. TVT oppimisen välineenä, yhteisöllisyys ja vuorovaikutus, arkitaidot sekä arvot ja eettisyys muodostettiin opetussuunnitelman teemoittelun avulla, ja viides teema käsittää oppiaineet yleisesti. Nämä teemat toimivat kyselytutkimuksen runkona. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat luokanopettajat, joilla oli vähintään yhden lukuvuoden työkokemus. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla kahdesta opettajille suunnatusta Facebook-ryhmästä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jonka lopputuloksena muodostettiin opettajien tulkintoja kuvaavia yläluokkia.
Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajien opetussuunnitelmatekstin tulkinnoissa oli monia yhteneväisyyksiä: vastausten perusteella TVT osana opetusta tarkoitti muun muassa uusia konkreettisia tapoja toimia sekä turvallisuuteen ja eettisyyteen liittyvien asioiden, kuten lähdekriittisyyden ja tasa-arvon, huomioimista. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että koulujen resurssit koettiin paikoin puutteelliseksi ja että opettajien asenteissa ja osaamisessa on kehitettävää, mihin voitaisiin vaikuttaa etenkin koulutusta lisäämällä. Vastauksissa ei aina eroteltu tutkimuksen kahta näkökulmaa eli ymmärrystä ja toteutusta toisistaan, vaan nämä limittyivät yhteen.
Jatkotutkimuksissa tulisi tarkastella sitä, kuinka opetussuunnitelman asettamat tavoitteet alkavat toteutua koulujen arkipäivässä tai miten opettajien käsitykset opetussuunnitelman tavoitteista kehittyvät ajan myötä. TVT:n vaikutukset oppimiselle vaativat myös lisätutkimuksia.