Kuljetusalan deregulation merkitys
Pursiainen, Jukka (2017-05-15)
Kuljetusalan deregulation merkitys
Pursiainen, Jukka
(15.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Lainsäädäntö on sekä Suomessa että EU:ssa kehittynyt entistä liberaalimmaksi kuljetusalalla erityisesti viime vuosina. Deregulaatiota on tapahtunut rautatierahdin, kabotaasin, sekä ajoneuvoyhdistelmien mitta- ja massarajoitusten osalta. Aikaisempien tutkimusten perusteella kuljetusalalla tapahtuva deregulaatio vaikuttaa kuljetusalan ohella koko yhteiskuntaan. Tutkimuksissa on saatu selville, että sääntelyn purkaminen johtaa erityisesti kilpailun lisääntymiseen kuljetusalalla ja kuljetusten hintatason laskemiseen. Deregulaatiota kohden on esitetty myös kritiikkiä, koska deregulaation on nähty vaikuttavan negatiivisesti yhteiskuntaan. On myös hyvin mahdollista, että kuljetusalan kohtaama deregulaatio jatkuu tulevaisuudessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää suomalaisten yritysten näkemyksiä kuljetusalan deregulaation seurauksista kotimaan tavaraliikenteelle. Tarkastelussa ovat mahdollinen deregulaatio koskien kabotaasia, ajoneuvoyhdistelmien paino- ja mittarajoituksia, sekä rautatieliikenteen tavaraliikennettä. Tutkimuksessa perehdytään myös sääntelyn kehitykseen, sekä kartoitetaan nykytilanne. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää deregulaation vaikutukset kuljetusten yleiseen hintatasoon ja yritysten kuljetuskustannuksiin. Lisäksi tarkastellaan onko deregulaatiolla vaikutusta kilpailutilanteeseen markkinoilla, sekä liikennemuotojen suosioon markkinoilla. Tutkimus edustaa kvantitatiivista tutkimusta, jonka tutkimusaineisto on kerätty internetkyselyn avulla. Tutkimusaineisto on peräisin kauppakorkeakoulun toimitusketjujen johtamisen tutkijaryhmän Logistiikkaselvitys 2016 -tutkimusta varten kerätystä aineistosta. Tutkimuskysymyksiin pyrittiin saamaan vastaus analysoimalla tutkimusaineistoa tilastollisilla tutkimusmenetelmillä.
Tutkimus osoitti, että deregulaatiosta niin rautateiden tavaraliikenteen, kabotaasin, kuin myös ajoneuvoyhdistelmien mitta- ja massarajoitusten osalta aiheutuu seurauksia. Tutkimuksen perusteella suomalaiset yritykset uskovat, että sääntelyn purkaminen yleisesti johtaa kilpailun lisääntymiseen ja laskee hintoja. Saadut tutkimustulokset ovat yhteneväisiä aikaisempien tutkimusten tulosten kanssa. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös todeta, että kuljetusalan deregulaatio vaikuttaa kuljetusalan ohella myös kuljetusasiakkaisiin.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää suomalaisten yritysten näkemyksiä kuljetusalan deregulaation seurauksista kotimaan tavaraliikenteelle. Tarkastelussa ovat mahdollinen deregulaatio koskien kabotaasia, ajoneuvoyhdistelmien paino- ja mittarajoituksia, sekä rautatieliikenteen tavaraliikennettä. Tutkimuksessa perehdytään myös sääntelyn kehitykseen, sekä kartoitetaan nykytilanne. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää deregulaation vaikutukset kuljetusten yleiseen hintatasoon ja yritysten kuljetuskustannuksiin. Lisäksi tarkastellaan onko deregulaatiolla vaikutusta kilpailutilanteeseen markkinoilla, sekä liikennemuotojen suosioon markkinoilla. Tutkimus edustaa kvantitatiivista tutkimusta, jonka tutkimusaineisto on kerätty internetkyselyn avulla. Tutkimusaineisto on peräisin kauppakorkeakoulun toimitusketjujen johtamisen tutkijaryhmän Logistiikkaselvitys 2016 -tutkimusta varten kerätystä aineistosta. Tutkimuskysymyksiin pyrittiin saamaan vastaus analysoimalla tutkimusaineistoa tilastollisilla tutkimusmenetelmillä.
Tutkimus osoitti, että deregulaatiosta niin rautateiden tavaraliikenteen, kabotaasin, kuin myös ajoneuvoyhdistelmien mitta- ja massarajoitusten osalta aiheutuu seurauksia. Tutkimuksen perusteella suomalaiset yritykset uskovat, että sääntelyn purkaminen yleisesti johtaa kilpailun lisääntymiseen ja laskee hintoja. Saadut tutkimustulokset ovat yhteneväisiä aikaisempien tutkimusten tulosten kanssa. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös todeta, että kuljetusalan deregulaatio vaikuttaa kuljetusalan ohella myös kuljetusasiakkaisiin.