Autonomisten laivojen tuotevastuu
Naukkarinen, Saara (2017-05-30)
Autonomisten laivojen tuotevastuu
Naukkarinen, Saara
(30.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on autonomisten laivojen tuotevastuu. Merilaissa on asetettu vastuunrajoitukset laivojen aiheuttamille vahingoille, mutta tuotevastuulain perusteella vastaavanlainen rajoitus ei sallittu. Tutkielmassa tutkitaan, onko vahingonkärsijällä mahdollisuus vedota tuotevastuulakiin ja vaatia korvausta autonomisen laivan valmistajalta.
Autonomista laivaa ja tietyissä tapauksissa sen osia voidaan pitää tuotevastuulain mukaisina tuotteina. Tuotevastuulain perusteella korvataan autonomisen laivan aiheuttamat vahingot, jos siinä turvallisuuspuute. Autonomisessa laivassa on turvallisuuspuute, jos se ei ole yhtä turvallinen kuin vastaavat tuotteet. Autonomisen laivan teknologian on oltava saman tasoista ja samaan aikaan valmistettu, kuin tuote johon sitä verrataan. Laivassa on myös turvallisuuspuute, jos se ei kykene estämään niitä vahinkotilanteita, jotka se on valmistettu torjumaan. Jos laivan valmistaja ei ole antanut laivan käyttäjälle tarpeeksi neuvoja sen käyttämistä tai huollosta, on siinä turvallisuuspuute. Valmistajan on otettava huomioon laivan virhekäyttö ja kuluminen. Lisäksi valmistajan on rakennettava autonomiseen laivaan varajärjestelmä, joka pystyy minimoimaan vahingot tilanteissa, joissa autonomiapaketti kaatuu.
Tuotevastuulain soveltamisessa on myös puutteita. Autonominen laiva voi aiheuttaa vahinkoa yritysomaisuudelle, joita ei korvata tuotevastuulain perusteella. Lisäksi nykyinen tuotevastuulaki soveltuu huonosti monimutkaisiin teknisiin laitteisiin. Vahingonkärsijän on kyettävä todistamaan laivan turvallisuuspuutteen ja vahingon välinen syy-yhteys, joka on haastavaa käyttäjälle, jolle teknisten turvallisuuspuuteiden havaitseminen ja todistaminen ovat vaikeaa.
Tuotevastuulaki ei rajoita vahinkoa kärsineen oikeutta korvaukseen muun lain nojalla, kuten merilain. Merilain perusteella korvataan myös yrityksille aiheutuneet omaisuusvahingot. Soveltamalla rinnakkain tuotevastuulakia ja merilakia korvataan kattavammin laivojen aiheuttamat vahingot, kuin ainoastaan soveltamalla jompaakumpaa lakia.
Autonomista laivaa ja tietyissä tapauksissa sen osia voidaan pitää tuotevastuulain mukaisina tuotteina. Tuotevastuulain perusteella korvataan autonomisen laivan aiheuttamat vahingot, jos siinä turvallisuuspuute. Autonomisessa laivassa on turvallisuuspuute, jos se ei ole yhtä turvallinen kuin vastaavat tuotteet. Autonomisen laivan teknologian on oltava saman tasoista ja samaan aikaan valmistettu, kuin tuote johon sitä verrataan. Laivassa on myös turvallisuuspuute, jos se ei kykene estämään niitä vahinkotilanteita, jotka se on valmistettu torjumaan. Jos laivan valmistaja ei ole antanut laivan käyttäjälle tarpeeksi neuvoja sen käyttämistä tai huollosta, on siinä turvallisuuspuute. Valmistajan on otettava huomioon laivan virhekäyttö ja kuluminen. Lisäksi valmistajan on rakennettava autonomiseen laivaan varajärjestelmä, joka pystyy minimoimaan vahingot tilanteissa, joissa autonomiapaketti kaatuu.
Tuotevastuulain soveltamisessa on myös puutteita. Autonominen laiva voi aiheuttaa vahinkoa yritysomaisuudelle, joita ei korvata tuotevastuulain perusteella. Lisäksi nykyinen tuotevastuulaki soveltuu huonosti monimutkaisiin teknisiin laitteisiin. Vahingonkärsijän on kyettävä todistamaan laivan turvallisuuspuutteen ja vahingon välinen syy-yhteys, joka on haastavaa käyttäjälle, jolle teknisten turvallisuuspuuteiden havaitseminen ja todistaminen ovat vaikeaa.
Tuotevastuulaki ei rajoita vahinkoa kärsineen oikeutta korvaukseen muun lain nojalla, kuten merilain. Merilain perusteella korvataan myös yrityksille aiheutuneet omaisuusvahingot. Soveltamalla rinnakkain tuotevastuulakia ja merilakia korvataan kattavammin laivojen aiheuttamat vahingot, kuin ainoastaan soveltamalla jompaakumpaa lakia.