Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pakkaus mielikuvien viestijänä – esimerkkinä Turun Kahvipaahtimo Oy

Kuusijärvi, Aleksi (2017-06-14)

Pakkaus mielikuvien viestijänä – esimerkkinä Turun Kahvipaahtimo Oy

Kuusijärvi, Aleksi
(14.06.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Yritysten kiinnostus tuotepakkauksia kohtaan on kasvanut, sillä yritykset ovat hiljalleen ymmärtäneet mahdollisuudet, joita onnistuneen pakkauksen avulla on mahdollista saavuttaa. Pakkausten tehtävänä ei ole vain suojata sen sisällä olevaa tuotetta tai mahdollistaa tuotteen tehokkaampi jakelu, vaan onnistunut pakkaus voi viestiä yrityksen haluamia mielikuvia yrityksestä itsestään ja sen tuotteesta sekä saada asiakas poimimaan tuotteen kaupan hyllyltä ostoskoriinsa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten pakkauksesta muodostuneet mielikuvat muuttuvat pakkausvaihdoksen myötä. Tutkimuksen esimerkkiyrityksenä toimi Kaarinassa toimiva Turun Kahvipaahtimo Oy, joka vaihtoi kahvipakkaustaan muovisesta pakkauksesta pahvikartonkipakkaukseen. Tutkimusongelmaa tarkastellaan yksityiskohtaisemmin kolmen osakysymyksen avulla: miten mielikuvat rakentuvat, minkälaisia mielikuvia Turun Kahvipaahtimo Oy:n pakkaukset herättävät kuluttajissa ennen muutosta ja sen jälkeen sekä mitä Turun Kahvipaahtimo Oy:n pakkaukset viestivät sen sisällä olevasta tuotteesta.

Tutkimuksen kvalitatiivinen aineisto kerättiin haastattelemalla Turun Kahvipaahtimo Oy:n toimitusjohtajaa Juhani Haahtia. Haastatteluiden avulla saatiin tietoon ajurit, joiden takia pakkausmuutos alunperin toteutettiin. Haahdin mukaan tärkeimpiä ajureita pakkausmuutokselle olivat kilpailijoista erottautuminen sekä pakkauksen kierrätettävyyden parantaminen niin, että pakkaus on täysin kierrätettävissä. Tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto kerättiin internet-kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Helsingissä sijaitsevan Kahvila Sävyn Facebook-sivujen kautta ja siihen vastasi yhteensä 202 vastaajaa. Strukturoitu kyselylomake koostui Likert- sekä Osgoodin semanttis-differentiaalisella asteikolla mitatuista kysymyksistä. Tuloksista voitiin todeta, että pakkausmuutoksella saavutettiin ennalta toivottuja tuloksia erittäin onnistuneesti. Kyselylomakkeen avoimet vastaukset antoivat kuitenkin uusia näkökulmia, joiden avulla pakkausta on mahdollista kehittää vieläkin paremmaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste