Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MEASURING THE QUALITY OF A SOFTWARE PRODUCT

Salmela, Heikki (2017-06-14)

MEASURING THE QUALITY OF A SOFTWARE PRODUCT

Salmela, Heikki
(14.06.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Software is becoming more and more embedded in business, and at the same time becoming more and more complex. Because of these reasons, the importance of measuring software quality is increasing. Especially for small organizations this can create problems, as they often lack the resources such as employees, technical know-how and time. Another problem arises from the measuring standards, as it might be difficult to map organizations processes against the measuring frameworks. This thesis focuses on measuring the quality of a distribution software product at Gramex, a Finnish music copyright society suffering from these small organization related problems.

In the thesis, the theoretical part provides a preliminary understanding about the research area through a literature review. The key concepts are the definitions and dimensions of software product quality, the role of software in relation with the business processes and technical platforms and measuring software quality using software quality models. The models used in this thesis are McCall’s model, Boehm’s model. Dromey’s model, the FURPS model and the ISO 9126 model.

The empirical part begins with an introduction to the distribution process at Gramex. After that the process is combined with the software quality models, thus creating a framework for measuring softwaree quality at Gramex. The framework is created on the notion that because of the small organization limitations, quality measuring should focus on the process as it is familiar to the organization and thus is easier to measure than the technical aspects of the software. After the framework, the metrics for measuring quality throughout the process and the entire software are introduced, and the final step is grouping these metrics to allow observing quality from multiple angles.

The measuring framework itself and the metrics are the main results of this thesis. Furthermore, the idea of measuring software quality through process and process outputs can be seen as a solution to some of the problems small organizations face when measuring software quality. This method can be used by other organizations as well although the framework is fairly case specific.
 
Erilaisten tietojärjestelmien rooli liiketoiminnassa on kasvanut merkittävästi. Samaan aikaan tietojärjestelmistä on tullut entistä monimutkaisempia. Johtuen tästä tietojärjestelmien laadun mittaamisen merkitys on kasvanut. Laadun mittaaminen voi kuitenkin olla ongelmallista erityisesti pienissä organisaatioissa, sillä niiltä puuttuvat usein mittaamiseen tarvittavia resursseja, kuten aikaa ja teknistä osaamista. Ongelmia saattaa esiintyä myös olemassa olevien standardien käytössä, sillä organisaation prosessien sovittaminen niihin saattaa osoittautua vaikeaksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan tapoja mitata Gramexin, suomalaisen musiikin tekijänoikeusjärjestön tilitysjärjestelmän laatua. Gramex on pieni organisaatio, joka tässä tapauksessa kärsii kokoonsa liittyvistä ongelmista.

Tutkielman teoriaosuuden tarkoitus on tarjota kuva tutkimuskentästä käyttäen apuna aikaisempaa kirjallisuutta. Tutkielman tärkeimmät teoriakonseptit ovat tietojärjestelmien laadun määritelmät ja eri ulottuvuudet, tietojärjestelmien, prosessien ja teknisten ympäristöjen keskinäiset suhteet ja tietojärjestelmien laadun mittaaminen käyttäen valmiita malleja. Tutkielmassa esitellyt viisi mallia ovat McCallin malli, Boehmin malli, Dromeyn malli, FURPS-malli ja ISO 9126-malli.

Tutkielman empiirinen osuus alkaa Gramexin tilitysprosessin kuvauksella. Tämän jälkeen tilitysjärjestelmän laadun mittaamista varten esitellään viitekehys, joka yhdistää tilitysprosessin ja aikaisemmin esitellyt laatumallit. Viitekehyksen taustalla on ajatus siitä, että pienelle organisaatiolle järjestelmän laadun mittaamista mielekkäämpää on mitata prosessin laatua ja tuloksia. Prosessi on organisaatiolle tuttu, ja tästä syystä sen laadun mittaaminen ja ymmärtäminen ovat helpompaa kuin järjestelmän tekninen mittaaminen. Viitekehyksen jälkeen vuorossa ovat luodut mittarit. Viimeisessä vaiheessa mittarit on ryhmitelty laadun eri ulottuvuuksien mukaan, jotta järjestelmän laatua olisi mahdollista tarkastella useasta eri kulmasta.

Tutkielman tärkeimmät tulokset ovat viitekehys ja mittarit, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön organisaatiossa. Viitekehyksen lisäksi ajatus siitä, että pieni organisaatio voi käyttää prosessin mittaamista tietojärjestelmän laadun mittaamisen välineenä on oleellinen osa tuloksia. Tätä metodia voivat käyttää muutkin organisaatiot, vaikka itse viitekehys on laadittu tapauskohtaiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste