Sosiaalisen median hyödyntäminen matkailualan pk-yritysten markkinointiviestinnässä
Korhonen, Eetu (2017-06-19)
Sosiaalisen median hyödyntäminen matkailualan pk-yritysten markkinointiviestinnässä
Korhonen, Eetu
(19.06.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Viime vuosina internet ja erityisesti sosiaalinen media ovat muokanneet maailmaa nopealla tahdilla. Sosiaalinen media on muodostunut olennaiseksi osaksi matkailijan tiedonhakuprosessia ja sillä on tärkeä rooli matkakohteen ja matkailuaktiviteettien valinnassa. Matkailualan yritykset ovat usein pieniä yrityksiä, ja niiden liiketoimintaa, sen kehittämistä ja tehokasta markkinointiviestintää rajoittavat taloudellisten ja ajallisten resurssien sekä osaamisen puute.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sosiaalisen median ja yritysten omien verkkosivujen hyödyntämistä suomalaisten matkailualan pk-yritysten markkinointivies-tinnässä. Tutkimuksen avulla selvitetään sosiaalisen median olemusta, markkinoinnin muutosta, pk-yritysten erityispiirteitä sekä suomalaisten matkailualan pk-yritysten sosiaalisen median käyttöä markkinointiviestinnän osana. Aiempien tutkimusten mukaan sosiaalisen median avulla voidaan poistaa liiketoiminnan maantieteelliset rajoitukset ja tarjota yrityksille välitön pääsy kansainvälisille markkinoille. Sosiaalisen median avulla pk-yritysten on siis mahdollista ylittää tavanomaiset liiketoiminnan laajentumisen ja kansainvälistymisen esteet.
Tutkimusaihetta lähestyttiin monitapaustutkimuksen avulla. Tapausyrityksinä toimivat Visit Finlandin Finrelax-kasvuohjelmaan Suomen saaristo- ja rannikkoalueelta valitut kuusi pk-yritystä, joiden avulla alueen matkailua on tarkoitus kehittää kansainvälisempään suuntaan. Tutkimusaineistoa kerättiin seitsemän kuukauden ajan tapausyritysten sosiaalisen median kanavista sekä verkkosivuilta. Internetaineiston tueksi ja tutkittavien yritysten edustajien mielipiteiden esiintuomiseksi haastateltiin kolmea eri tapausyrityksen edustajaa. Internetaineiston ja haastattelujen perusteella selvisi, että sosiaalinen media on olennainen osa tapausyritysten kotimaista markkinointiviestintää, mutta sitä ei hyödynnetä kansainvälisen näkyvyyden lisäämiseksi. Somemarkkinoinnin suuntaaminen kansainvälisille markkinoille nähtiin lähinnä resurssien tuhlauksena. Ulkomaisia matkailijoita tapausyritykset hankkivat kansainvälisten matkanjärjestäjien kautta.
Kansainvälisillä matkailumarkkinoilla on useita erilaisia matkailijatyyppejä ja on muistettava, että matkan hankkiminen matkanjärjestäjän kautta on vain yksi tapa matkustaa. Itsenäisesti matkustavien indis-matkailijoiden osuus on esimerkiksi aasialaisten joukossa kasvamassa kovaa vauhtia. Suurimman hyödyn matkailualan murroksesta saavuttavat yritykset, jotka ottavat digitaaliset mahdollisuudet osaksi markkinointistrategiaansa ja luovat palveluita, jotka keskittyvät matkailijoiden toiveisiin, tarpeisiin ja vaatimuksiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sosiaalisen median ja yritysten omien verkkosivujen hyödyntämistä suomalaisten matkailualan pk-yritysten markkinointivies-tinnässä. Tutkimuksen avulla selvitetään sosiaalisen median olemusta, markkinoinnin muutosta, pk-yritysten erityispiirteitä sekä suomalaisten matkailualan pk-yritysten sosiaalisen median käyttöä markkinointiviestinnän osana. Aiempien tutkimusten mukaan sosiaalisen median avulla voidaan poistaa liiketoiminnan maantieteelliset rajoitukset ja tarjota yrityksille välitön pääsy kansainvälisille markkinoille. Sosiaalisen median avulla pk-yritysten on siis mahdollista ylittää tavanomaiset liiketoiminnan laajentumisen ja kansainvälistymisen esteet.
Tutkimusaihetta lähestyttiin monitapaustutkimuksen avulla. Tapausyrityksinä toimivat Visit Finlandin Finrelax-kasvuohjelmaan Suomen saaristo- ja rannikkoalueelta valitut kuusi pk-yritystä, joiden avulla alueen matkailua on tarkoitus kehittää kansainvälisempään suuntaan. Tutkimusaineistoa kerättiin seitsemän kuukauden ajan tapausyritysten sosiaalisen median kanavista sekä verkkosivuilta. Internetaineiston tueksi ja tutkittavien yritysten edustajien mielipiteiden esiintuomiseksi haastateltiin kolmea eri tapausyrityksen edustajaa. Internetaineiston ja haastattelujen perusteella selvisi, että sosiaalinen media on olennainen osa tapausyritysten kotimaista markkinointiviestintää, mutta sitä ei hyödynnetä kansainvälisen näkyvyyden lisäämiseksi. Somemarkkinoinnin suuntaaminen kansainvälisille markkinoille nähtiin lähinnä resurssien tuhlauksena. Ulkomaisia matkailijoita tapausyritykset hankkivat kansainvälisten matkanjärjestäjien kautta.
Kansainvälisillä matkailumarkkinoilla on useita erilaisia matkailijatyyppejä ja on muistettava, että matkan hankkiminen matkanjärjestäjän kautta on vain yksi tapa matkustaa. Itsenäisesti matkustavien indis-matkailijoiden osuus on esimerkiksi aasialaisten joukossa kasvamassa kovaa vauhtia. Suurimman hyödyn matkailualan murroksesta saavuttavat yritykset, jotka ottavat digitaaliset mahdollisuudet osaksi markkinointistrategiaansa ja luovat palveluita, jotka keskittyvät matkailijoiden toiveisiin, tarpeisiin ja vaatimuksiin.