Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittäminen B2B-sektorilla

Parviainen, Anna (2017-08-07)

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittäminen B2B-sektorilla

Parviainen, Anna
(07.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Myynti on muuttunut paljon vajaan kahden vuosikymmenen aikana B2B- ja B2C – sektorilla. Myynnin haasteena on nykyään asiakkaiden internetistä saaman tietotaidon määrän kasvaminen, ostoprosessien muuttuminen sekä esimerkiksi kilpailun globalisoituminen. Muutoksien myötä myyntisyklit ovat aiempaan verrattuna pidentyneet tai radikaalisti lyhentyneet ja asiakasyritysten päätöksentekijöitä on vaikea tavoittaa perinteisen myynnin keinoin. Myynti- ja markkinointiosaston tehokkaalla yhteistyöllä myyntisyklejä voidaan lyhentää, sekä markkinoille tulon ja myynnin kustannuksia laskea. Tutkielman päätutkimuskysymys oli selvittää, mitkä ovat myynti- ja markkinointiosaston yhteistyön mahdollisia ongelmakohtia. Alatutkimuskysymys kartoittaa miten näitä osastojen välisiä mahdollisia ongelmia voidaan parantaa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli Yritys X:n myynti- ja markkinointiosasto. Yritys X:ssä työskentelee hieman yli 2000 työntekijää yhdeksässä eri maassa ja sillä on globaalisti noin 8000 asiakasta.

Tutkielmassa analysoitiin aiempia tutkimuksia myynti- ja markkinointiosasto yhteistyöhön liittyen. Analysoinnin kohteena olivat myös B2B-markkinat ja markkinoinnin automaatio. Tapaustutkimuksessa haastateltiin Yritys X:n myynti- ja markkinointiosaston työntekijöitä. Haastattelussa kartoitettiin näiden osastojen työntekijöiden ajatuksia osastojen väliseen yhteistyöhön liittyen, sekä mahdollisia kehitystoiveita yhteistyön parantamiseksi. Haastattelut toteutettiin yksitellen, ja ne kestivät noin tunnin. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastatteluista nousi esille, että Yritys X:n myynti- ja markkinointiosasto pitävät osastojen välistä yhteistyötä välttämättömänä, mutta näkemyksissä oli eroja sen suhteen, miten yhteistyön tulisi käytännössä ilmetä. Molemmat osastot myös nostivat esille koulutuksen ja kommunikoinnin tärkeyden yhteistyössä.

Jotta yritys kykenisi menestymään omalla toimialallaan, tulee sen tunnistaa paikkansa toimitusketjussa sekä kehittää toimintaansa valituilla tasoilla parhaimmalla mahdollisella tavalla. Myynti- ja markkinointiosaston yhteistyön avulla yritys pystyy tehokkaammin mukautumaan muuttuviin tilanteisiin markkinoilla. Myynnin ja markkinoinnin toimiessa yhteistyössä, voidaan osastojen toimintoja mitata samoilla mittareilla ja palkita yhteisistä onnistumisista. Tämä vuorostaan lisäisi yhteistyöhalua osastojen välillä ja sitouttaisi näitä enemmän toisiinsa. Kun oikea suhde myynnin ja markkinoinnin väliin on syntynyt, erimielisyydet vähentyvät näiden osastojen välillä ja tällöin yritys pystyy kasvattamaan ja tehostamaan toimintaansa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste