Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Palkitsemisen rooli johdon motivoitumisessa ja sitoutumisessa Case-tutkimus: Johtoa motivoivat ja sitouttavat tekijät kansainvälisessä yrityksessä

Hartonen, Tiina (2017-08-07)

Palkitsemisen rooli johdon motivoitumisessa ja sitoutumisessa Case-tutkimus: Johtoa motivoivat ja sitouttavat tekijät kansainvälisessä yrityksessä

Hartonen, Tiina
(07.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mikä on palkitsemisen rooli johdon motivoinnissa ja mitkä asiat tekevät johdon motivoituneeksi työssään. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, mitkä asiat tekevät johdon sitoutuneeksi yritykseen ja onko palkitsemisella vaikutusta johdon sitoutumiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu neljän tunnetun motivaatioteorian ympärille, joita ovat Maslow’n tarvehierarkia, motivaatiohygeniateoria, odotusarvoteoria ja päämääräteoria. Johdon palkitseminen on jo pitkään kiinnostanut sijoittajia, mediaa ja yleisesti kansaa ja mitä korkeampaa palkitseminen on ollut, sitä enemmän ihmisten kiinnostus on herännyt. Palkitsemisella pyritään motivoimaan johtoa saavuttamaan heille asetetut tavoitteet. Johtajat sitoutuvat yhä lyhyemmäksi aikaa yrityksiin ja sitouttaminen onkin muodostunut avainhaasteeksi palkitsemisessa. On kriittistä huomioida johtajien omat näkemykset palkkioista eli toimivatko ne niin motivoivina ja sitouttavina kuin palkitsemisjärjestelmän rakentajat uskovat.

Tutkimus on toteutettu laadullisena case-tutkimuksena. Aineisto on kerätty yhden puolistrukturoidun teemahaastattelun ja kahden sähköpostikyselyn avulla. Tutkimuksen kohteena on kansainvälinen media-alan yritys. Tutkimukseen pyrittiin saamaan johdon näkökulman lisäksi yrityksen näkökulmaa palkitsemiseen ja haastatelluista yksi henkilö on mukana kehittämässä yrityksen palkitsemisjärjestelmää, mikä mahdollistaa yrityksen näkökulman mukaan saamisen. Pääasiassa empiirisessä osuudessa on haettu kuitenkin johdon näkemyksiä palkitsemisesta, motivaatiosta ja sitoutumisesta.

Tutkimuksen tulokset ovat suurelta osin linjassa motivaatioteorioiden ja aiemman tutkimuksen kanssa. Tulokset osoittavat, että rahaa pidetään tärkeänä ja motivoivana tekijänä työnteossa. Raha ei kuitenkaan ole ainoa motivoiva tekijä, vaan tavoitteiden saavuttaminen, työkaverit, henkilökohtainen kehitys ja työn sisältö sekä työelämän ja vapaa-ajan tasapaino ovat tärkeitä tekijöitä motivoitumisessa. Rahalla viitataan palkkaan, sillä tulosten mukaan tulospalkkio ei kannusta lisäponnisteluihin. Tutkimuksen tulosten sekä aiemman tutkimuksen mukaan palkitseminen ei juurikaan vaikuta johtajien sitoutumiseen. Johtajia sitouttaa vastuun saaminen, usko yrityksen arvoihin, yrityksen tuotteet ja yrityskulttuuri.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste