”Näitä tulee ja menee, mutta täytyy niitä tulla ja mennäkin.” Nuorten toimittajien motiivit paikallisten verkkojulkaisujen perustamisessa.
Valkonen, Elina (2017-08-07)
”Näitä tulee ja menee, mutta täytyy niitä tulla ja mennäkin.” Nuorten toimittajien motiivit paikallisten verkkojulkaisujen perustamisessa.
Valkonen, Elina
(07.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani nuorten suomalaistoimittajien motiiveja perustaa uusia, paikallisjournalistisia, ei-blogimuotoisia uutis- ja ajankohtaisverkkojulkaisuja. Tulkitsen saamistani tuloksista myös sitä, mitä nämä julkaisut näyttäisivät merkitsevän ilmiönä suomalaisessa mediakentässä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii hyperpaikallisia verkkojulkaisuja käsittelevä tutkimus sekä nuorten journalistien asemaa, median työpaikkoja ja taloutta sekä digitaalisten mediatuotteiden kulutusta käsittelevä tutkimus- ja artikkelimateriaali.
Tutkimukseni on monitapaustutkimus, jonka toteutin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Aineistona käytin lumipallo-otannalla valittuja neljää verkkojulkaisua ja niiden avainhenkilöjen haastatteluja. Analyysimetodini on aineistolähtöinen teemoittelu.
Tarkastelin motiiveja aineistoni analyysissä jaottelemalla ne kolmeen eri näkökulmaan: henkilökohtaiseen, ammatilliseen ja yhteiskunnalliseen.
Tutkimusanalyysini paljasti, että tässä aineistossa nuorten toimittajien tärkeimmät motiivit ovat henkilökohtaisia: tärkeintä oli omaehtoinen tekeminen ja omien arvojen ja asenteiden mukainen itsensä toteuttaminen. Toisella sijalla tulivat ammatilliset motiivit: tärkeimpiä niistä olivat ansaintaloogiset motiivit, jotka koostuvat muun muassa toimeentulosta, yrittäjyydestä ja halusta kehittää verkkojournalismille kestäviä toimintatapoja ja rahoituskeinoja. Yhteiskunnalliset motiivit, kuten vaihtoehdon tarjoaminen muille, olemassa oleville paikallismedioille jäivät kolmannelle sijalle.
Suomalaisessa mediakentässä tutkimillani julkaisuilla näyttäisi olevan merkitystä eräänlaisena pienen skaalan testikenttänä uusien journalististen toteutustapojen, rahoitustapojen ja julkaisumallien kokeilussa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii hyperpaikallisia verkkojulkaisuja käsittelevä tutkimus sekä nuorten journalistien asemaa, median työpaikkoja ja taloutta sekä digitaalisten mediatuotteiden kulutusta käsittelevä tutkimus- ja artikkelimateriaali.
Tutkimukseni on monitapaustutkimus, jonka toteutin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Aineistona käytin lumipallo-otannalla valittuja neljää verkkojulkaisua ja niiden avainhenkilöjen haastatteluja. Analyysimetodini on aineistolähtöinen teemoittelu.
Tarkastelin motiiveja aineistoni analyysissä jaottelemalla ne kolmeen eri näkökulmaan: henkilökohtaiseen, ammatilliseen ja yhteiskunnalliseen.
Tutkimusanalyysini paljasti, että tässä aineistossa nuorten toimittajien tärkeimmät motiivit ovat henkilökohtaisia: tärkeintä oli omaehtoinen tekeminen ja omien arvojen ja asenteiden mukainen itsensä toteuttaminen. Toisella sijalla tulivat ammatilliset motiivit: tärkeimpiä niistä olivat ansaintaloogiset motiivit, jotka koostuvat muun muassa toimeentulosta, yrittäjyydestä ja halusta kehittää verkkojournalismille kestäviä toimintatapoja ja rahoituskeinoja. Yhteiskunnalliset motiivit, kuten vaihtoehdon tarjoaminen muille, olemassa oleville paikallismedioille jäivät kolmannelle sijalle.
Suomalaisessa mediakentässä tutkimillani julkaisuilla näyttäisi olevan merkitystä eräänlaisena pienen skaalan testikenttänä uusien journalististen toteutustapojen, rahoitustapojen ja julkaisumallien kokeilussa.