dc.contributor | Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos, Taidehistoria | - |
dc.contributor.author | Venäläinen, Helinä | |
dc.date.accessioned | 2017-08-08T05:47:26Z | |
dc.date.available | 2017-08-08T05:47:26Z | |
dc.date.issued | 2017-08-08 | |
dc.identifier.uri | http://www.utupub.fi/handle/10024/143403 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastellaan Heinrich Hoerlen ja ryhmän Die Gruppe progressiver Künstler teoksia Weimarin tasavallan aikana. Tarkastelu käsittää myös vuosisadan alun erilaisten uusien taidesuuntausten yhteyden Hoerlen ja Kölnin ryhmän taiteeseen. Tutkielman keskipiste on työväenluokkaisen taiteen tilassa 1900-luvun alussa.
Havainnoin Pierre Bourdieun ajatusmallin avulla luokkayhteiskunnan ja statuksen muodostumisen vaikutuksia taiteen katsojaan ja uuden taiteen vastaanottamiseen. Tutkielmassa käydään läpi myös saksalaisen yhteiskuntarakenteen muodostusta ja eri poliittisten liittoumien yhteyksiä Weimarin ajan taiteilijoihin sekä näiden yhteyksien merkitystä ja vaikutusta taiteen esittämistapoihin.
Hoerlen teokset liittyvät ensimmäiseen maailmansotaan ja sodanjälkeiseen aikaan. Hoerle ja Die Gruppe progressiver Künstler -ryhmä suhtautuivat kriittisesti militaristiseen yhteiskuntaan ja pyrkivät luomaan työväenluokalle omaa taidetta ja samalla muuttamaan työväenluokan asemaa teoksillaan. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.title | Heinrich Hoerlen taide, sen tavoitteet ja merkitys Weimarin tasavallan aikana | - |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.description.notification | Siirretty Doriasta | |
dc.contributor.faculty | fi=Humanistinen tiedekunta|en=Faculty of Humanities| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Taidehistoria|en=Art History| | |
dc.contributor.department | fi=Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos|en=School of History, Cultural Research and Art Studies| | |
dc.format.content | abstractOnly | |