Valmennat korista – kasvatatko isoksi? Poikien koripallovalmentajien kokemuksia kasvattamisesta valmennustyössä.
Arell, Oskari (2017-08-09)
Valmennat korista – kasvatatko isoksi? Poikien koripallovalmentajien kokemuksia kasvattamisesta valmennustyössä.
Arell, Oskari
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitin, minkä koripallovalmentajat kokevat kasvattamiseksi poikia valmentaessaan. Samoin selvitin, miten valmentajat toteuttavat kasvattamisen käytännön valmennustyössään ja mitkä seikat valmentajien kokemusten mukaan vaikuttavat valmentajien kasvatusotteeseen.
Tutkimusjoukko koostui viidestä kokeneesta juniorikoripallovalmentajasta. Havainnoin aluksi valmentajien vetämät harjoitukset, jonka jälkeen suoritin puolistrukturoidut haastattelut. Kerätyn aineiston jaottelin neljään eri teemaan: urheilijana kehittyminen ja lajiosaaminen, kuulumisen tunne, itsensä kehittämisen taidot sekä ihmisenä kasvu.
Päätuloksina tutkimuksesta tuli, että omimmaksi kasvatusteemakseen valmentajat kokivat urheilijana kehittymisen ja lajitaidot. Toisekseen tuloksista nousi esiin myös neljä valmentajatyyppiä: kasvattava, intuitiivinen, tiedostava ja lajiorientoitunut valmentajatyyppi.
Muiden teemojen kuin urheilijana kehittymisen ja lajitaitojen osalta valmentajat eivät juuri suunnittele miten pelaajiaan kasvattavat, vaan kasvattaminen tapahtuu enimmäkseen sattumalta vastaantulevien tilanteiden mukaan. Tutkimustuloksiin nojautuen, lasten ja nuorten urheiluvalmennuksessa mukana olevien valmentajien pitäisi aktiivisesti ja tietoisesti huomioida kasvatukselliset asiat valmennuksessaan. Aika harvalla valmentajalla on kuitenkaan kasvatusalan koulutusta valmiina, joten olisi oleellista, että valmentajakoulutuksissa painotettaisiin kasvatusasioita.
Tutkimusjoukko koostui viidestä kokeneesta juniorikoripallovalmentajasta. Havainnoin aluksi valmentajien vetämät harjoitukset, jonka jälkeen suoritin puolistrukturoidut haastattelut. Kerätyn aineiston jaottelin neljään eri teemaan: urheilijana kehittyminen ja lajiosaaminen, kuulumisen tunne, itsensä kehittämisen taidot sekä ihmisenä kasvu.
Päätuloksina tutkimuksesta tuli, että omimmaksi kasvatusteemakseen valmentajat kokivat urheilijana kehittymisen ja lajitaidot. Toisekseen tuloksista nousi esiin myös neljä valmentajatyyppiä: kasvattava, intuitiivinen, tiedostava ja lajiorientoitunut valmentajatyyppi.
Muiden teemojen kuin urheilijana kehittymisen ja lajitaitojen osalta valmentajat eivät juuri suunnittele miten pelaajiaan kasvattavat, vaan kasvattaminen tapahtuu enimmäkseen sattumalta vastaantulevien tilanteiden mukaan. Tutkimustuloksiin nojautuen, lasten ja nuorten urheiluvalmennuksessa mukana olevien valmentajien pitäisi aktiivisesti ja tietoisesti huomioida kasvatukselliset asiat valmennuksessaan. Aika harvalla valmentajalla on kuitenkaan kasvatusalan koulutusta valmiina, joten olisi oleellista, että valmentajakoulutuksissa painotettaisiin kasvatusasioita.