Miltä MOVE tuntuu? 8.-luokkalaisten kokemuksia MOVE-mittauksesta
Kallio, Ioanna; Kivipelto, Susanna (2017-08-09)
Miltä MOVE tuntuu? 8.-luokkalaisten kokemuksia MOVE-mittauksesta
Kallio, Ioanna
Kivipelto, Susanna
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Nuorten fyysisen aktiivisuuden vähentyminen ja inaktiivisuuden lisääntyminen ovat herättäneet huolen nuorten fyysisen toimintakyvyn heikkenemisestä. Tämän vuoksi Opetushallitus on yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Jyväskylän yliopiston liikuntatieteiden yksikön kanssa kehittänyt koululaisille suunnatun fyysistä toimintakykyä mittaavan MOVE-seurantajärjestelmän, joka on otettu käyttöön syksyllä 2016. Sen tavoitteena on kartoittaa oppilaiden kunto- ja taitotekijöitä sekä kannustaa oppilasta omatoimiseen fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen.
Koululaisten fyysistä aktiivisuutta ja kuntoa on seurattu ja mitattu jo pitkään. Oppilaiden omia kokemuksia mittauksista on kuitenkin tutkittu rajallisesti, ja monesti ne ovat paljastaneet tyytymättömyyttä mittauksia kohtaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi yläkoulun 8.-luokkalaiset kokevat MOVE-mittauksen ja miten he menestyvät siinä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, eroavatko oppilaiden mittauskokemukset ja -pisteet sukupuolen, koetun fyysisen toimintakyvyn tai vapaa-ajan liikuntaharrastuneisuuden mukaan. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös mittauskokemusten yhteydestä mittaustuloksiin. Tutkimus toteutettiin Lounais-Suomen alueella neljässä eri yläkoulussa syksyllä 2016. Tutkimukseen osallistui yhteensä 148 kahdeksasluokkalaista oppilasta. Tutkimusaineisto kerättiin MOVE-mittauksen ja kyselylomakkeen avulla, ja aineisto käsiteltiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin.
Tulosten mukaan 8.-luokkalaiset oppilaat kokivat MOVE-mittauksen jokseenkin myönteisenä. Oppilaiden MOVE-mittaustuloksia tarkasteltaessa kävi ilmi, että vain pieni osa oppilaista ylsi tasolle, jossa heidän fyysinen toimintakykynsä oli terveyttä ja hyvinvointia edistävällä tasolla. Eniten MOVE-mittauskokemusta ja -tuloksia näytti selittävän oppilaan kokema fyysinen toimintakyky. Lisäksi tulokset osoittivat yhteyden mittauskokemuksen ja -tuloksen välillä.
MOVE-järjestelmää tulisi edelleen kehittää, jotta se tarjoaisi oppilaille enemmän myönteisiä kokemuksia. Tämä on tärkeää, sillä myönteiset liikuntakokemukset ovat yhteydessä myönteiseen suhtautumiseen liikuntaa kohtaan. Huomiota tulisi kiinnittää myös koetun fyysiseen toimintakykyyn vahvistamiseen, sillä tulosten mukaan se näyttäisi olevan merkittävä tekijä mittauskokemuksen muodostumisessa ja mittauksissa menestymisessä. Tämä puolestaan kannustaa oppilasta huolehtimaan fyysisestä toimintakyvystään omatoimisesti.
Koululaisten fyysistä aktiivisuutta ja kuntoa on seurattu ja mitattu jo pitkään. Oppilaiden omia kokemuksia mittauksista on kuitenkin tutkittu rajallisesti, ja monesti ne ovat paljastaneet tyytymättömyyttä mittauksia kohtaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi yläkoulun 8.-luokkalaiset kokevat MOVE-mittauksen ja miten he menestyvät siinä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, eroavatko oppilaiden mittauskokemukset ja -pisteet sukupuolen, koetun fyysisen toimintakyvyn tai vapaa-ajan liikuntaharrastuneisuuden mukaan. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös mittauskokemusten yhteydestä mittaustuloksiin. Tutkimus toteutettiin Lounais-Suomen alueella neljässä eri yläkoulussa syksyllä 2016. Tutkimukseen osallistui yhteensä 148 kahdeksasluokkalaista oppilasta. Tutkimusaineisto kerättiin MOVE-mittauksen ja kyselylomakkeen avulla, ja aineisto käsiteltiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin.
Tulosten mukaan 8.-luokkalaiset oppilaat kokivat MOVE-mittauksen jokseenkin myönteisenä. Oppilaiden MOVE-mittaustuloksia tarkasteltaessa kävi ilmi, että vain pieni osa oppilaista ylsi tasolle, jossa heidän fyysinen toimintakykynsä oli terveyttä ja hyvinvointia edistävällä tasolla. Eniten MOVE-mittauskokemusta ja -tuloksia näytti selittävän oppilaan kokema fyysinen toimintakyky. Lisäksi tulokset osoittivat yhteyden mittauskokemuksen ja -tuloksen välillä.
MOVE-järjestelmää tulisi edelleen kehittää, jotta se tarjoaisi oppilaille enemmän myönteisiä kokemuksia. Tämä on tärkeää, sillä myönteiset liikuntakokemukset ovat yhteydessä myönteiseen suhtautumiseen liikuntaa kohtaan. Huomiota tulisi kiinnittää myös koetun fyysiseen toimintakykyyn vahvistamiseen, sillä tulosten mukaan se näyttäisi olevan merkittävä tekijä mittauskokemuksen muodostumisessa ja mittauksissa menestymisessä. Tämä puolestaan kannustaa oppilasta huolehtimaan fyysisestä toimintakyvystään omatoimisesti.