Globaalikasvatus kansalaisjärjestöjen oppimateriaaleissa ja perusopetuksen opetussuunnitelmassa
Björninen, Anton; Jalo, Vili (2017-08-09)
Globaalikasvatus kansalaisjärjestöjen oppimateriaaleissa ja perusopetuksen opetussuunnitelmassa
Björninen, Anton
Jalo, Vili
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä globaalikasvatuksen teemoja kolmen globaalikasvatusta tekevän kansalaisjärjestön oppimateriaaleissa on. Tutkimuksessa oltiin lisäksi kiinnostuneita, miten teemat ilmenevät Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014).
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa menetelminä käytettiin aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineistona oli kolmen kansalaisjärjestön tuottamat alakoulun globaalikasvatukseen tarkoitetut suomenkieliset oppimateriaalit sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) yleinen osa.
Aineiston analyysin perusteella oppimateriaaleista löydettiin yhteensä viisi teemaa: luonto ja ihminen, kulttuurit tutuiksi, kestävä kehitys, lapsen oikeudet ja vaikuttaminen. Lisäksi oppimateriaalit teemoiteltiin järjestöittäin ja jokaisen kansalaisjärjestön oppimateriaalille nimettiin kantava pääteema. Tutkimus osoitti, että oppimateriaalien teemoissa havaittiin tiettyjä eroavaisuuksia järjestöjen välillä. Myös aiemmassa kirjallisuudessa on tunnistettu samankaltaisia piirteitä kansalaisjärjestöjen pedagogisesti eriävästä olemuksesta. Perusopetuksen opetussuunnitelman analyysin perusteella globaalikasvatuksen teemoja löydettiin opetussuunnitelmasta lähinnä laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa sekä opetusta ohjaavassa arvoperustassa. Tätä havaintoa tukee myös aiempi tutkimuskirjallisuus.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa menetelminä käytettiin aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineistona oli kolmen kansalaisjärjestön tuottamat alakoulun globaalikasvatukseen tarkoitetut suomenkieliset oppimateriaalit sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) yleinen osa.
Aineiston analyysin perusteella oppimateriaaleista löydettiin yhteensä viisi teemaa: luonto ja ihminen, kulttuurit tutuiksi, kestävä kehitys, lapsen oikeudet ja vaikuttaminen. Lisäksi oppimateriaalit teemoiteltiin järjestöittäin ja jokaisen kansalaisjärjestön oppimateriaalille nimettiin kantava pääteema. Tutkimus osoitti, että oppimateriaalien teemoissa havaittiin tiettyjä eroavaisuuksia järjestöjen välillä. Myös aiemmassa kirjallisuudessa on tunnistettu samankaltaisia piirteitä kansalaisjärjestöjen pedagogisesti eriävästä olemuksesta. Perusopetuksen opetussuunnitelman analyysin perusteella globaalikasvatuksen teemoja löydettiin opetussuunnitelmasta lähinnä laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa sekä opetusta ohjaavassa arvoperustassa. Tätä havaintoa tukee myös aiempi tutkimuskirjallisuus.