Sisäisen motivaation tukeminen 1. luokalla - Luokanopettajien keinoja tukea sisäistä motivaatiota
Palonen, Sointu (2017-08-09)
Sisäisen motivaation tukeminen 1. luokalla - Luokanopettajien keinoja tukea sisäistä motivaatiota
Palonen, Sointu
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 1. luokan luokanopettajien keinoja tukea oppilaiden sisäistä motivaatiota. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi Ryanin ja Decin itsemääräytymisteoria (1985), jonka mukaan ihmisen sisäistä motivaatiota tukee hänen perustunteidensa (autonomian, pätevyyden sekä yhteenkuuluvuuden tunne) täyttyminen. Opettaja voi eri keinoin tukea näiden tunteiden syntymistä ja säilymistä luokassa. Havainnoinnin ja haastattelun avulla pyrittiin selvittämään opettajan keinoja tukea näitä ihmisen perustunteita. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen tutkia, sillä uusi opetussuunnitelma (2014) muutoksineen korostaa oppijan omaa aktiivisuutta oppimisessa. Vastuu oppimisesta on yhä enemmän oppilaalla, mikä tarkoittaa, että opettajan on tärkeää luoda sopiva toimintaympäristö, joka edistää motivaatiota oppimista kohtaan.
Tutkimus koostui yhteensä neljästä (N=4) luokanopettajasta, jotka opettivat 1. luokkaa alakoulussa. Tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia sekä haastattelua. Tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella luokanopettajat tukevat sisäistä motivaatiota opettamisen yhteydessä. 1. luokalla yksinkertaisemmilla keinoilla kuin ylemmillä vuosiluokilla. Autonomian tunnetta tuetaan muun muassa eriyttämällä, pätevyyden tunnetta tuetaan muun muassa kehumalla ja yhteenkuuluvuuden tunnetta tuetaan muun muassa erilaisia ryhmätöillä.
Luokanopettajien mielestä sisäinen motivaatio on suuri käsite ja sen hahmottaminen voi olla vaikeaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin näyttää arkisia, luokkahuoneeseen sopivia keinoja, joilla sisäistä motivaatiota voidaan tukea. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, mitkä tekijät tukevat oppilaan sisäistä motivaatiota tehokkaimmin.
Tutkimus koostui yhteensä neljästä (N=4) luokanopettajasta, jotka opettivat 1. luokkaa alakoulussa. Tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia sekä haastattelua. Tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella luokanopettajat tukevat sisäistä motivaatiota opettamisen yhteydessä. 1. luokalla yksinkertaisemmilla keinoilla kuin ylemmillä vuosiluokilla. Autonomian tunnetta tuetaan muun muassa eriyttämällä, pätevyyden tunnetta tuetaan muun muassa kehumalla ja yhteenkuuluvuuden tunnetta tuetaan muun muassa erilaisia ryhmätöillä.
Luokanopettajien mielestä sisäinen motivaatio on suuri käsite ja sen hahmottaminen voi olla vaikeaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin näyttää arkisia, luokkahuoneeseen sopivia keinoja, joilla sisäistä motivaatiota voidaan tukea. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, mitkä tekijät tukevat oppilaan sisäistä motivaatiota tehokkaimmin.