Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työskentelytaidot käänteisessä ja perinteisessä oppimisessa

Saari, Bettiina (2017-08-09)

Työskentelytaidot käänteisessä ja perinteisessä oppimisessa

Saari, Bettiina
(09.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) korostuvat oppilaan aktiivinen rooli ja itseohjautuvuus. Jotta oppilas voi ottaa vastuun oppimisestaan, tulee hänen olla erilaisia työskentelytaitoja. Niihin sisältyvät sekä oppijan motivationaaliset uskomukset että monipuolisten oppimisstrategioiden hallinta.

Käänteisen oppimisen oppimiskulttuurin keskeisiä periaatteita on tukea oppilaiden autonomiaa, mahdollistaa yhteisöllinen oppiminen sekä tukea ja ohjata oppilaita yksilöllisesti. Mallin ei ole tarkoitus rajata mitään opetusmenetelmää pois, vaan opettaja voi hyödyntää oppilailleen, ryhmälleen ja itselleen parhaiten soveltuvia käytäntöjä. Suomessa opettajien pedagoginen vapaus mahdollistaa monipuolisen opetuksen toteuttamisen. Tässä tutkimuksessa perinteisen oppimisen määritelmän ulkopuolelle rajattiin ainoastaan opetuskokeilut ja käänteisen oppimisen hyödyntäminen.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia motivationaalisia uskomuksia oppilailla on ja millaisia oppimisstrategioita oppilaat käyttävät käänteisen oppimisen periaatteilla ja perinteisesti etenevissä kouluissa sekä millaisia eroja näiden koulujen välillä on. Tutkimusjoukko koostui uusmaalaisen koulun (N = 39) käänteisen oppimisen periaatteilla sekä pohjalaisen (N = 43) ja kantahämäläisen (N = 54) perinteisesti etenevien koulujen neljänsien luokkien oppilaista. Aineisto kerättiin Motivated Strategies for Learning (MSLQ) -kyselylomakkeella.

Oppilaat olivat erittäin motivoituneita ja hallitsivat oppimisstrategioiden käytön. Käytetty opetusmenetelmä ei vaikuttanut oppilaiden kokemuksiin työskentelytaidoistaan. Heikkojen ja taitavien oppilaiden, sukupuolten ja parhaiksi koettujen oppimistapojen välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja käänteisessä ja perinteisessä oppimisessa.

Suomalainen opetus on kansainvälisestikin vertailtuna erittäin laadukasta. Motivaation ja oppimisstrategioiden hallinnan perusteella käänteiseen oppimiseen perustuva ja perinteinen opetusmenetelmä ovat yhtä tehokkaita. Tutkimustulokset antoivat viitteitä käänteisen oppimisen sukupuolten eroja kaventavasta vaikutuksesta, joten aihe edellyttää syvempää tutkimusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste