Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien kokemuksia koulun ensiaputilanteista ja omista ensiaputaidoistaan

Sirkiä, Veera; Tirkkonen, Helena (2017-08-09)

Luokanopettajien kokemuksia koulun ensiaputilanteista ja omista ensiaputaidoistaan

Sirkiä, Veera
Tirkkonen, Helena
(09.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Perusopetuslain mukaan jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Tapaturman tai sairauskohtauksen sattuessa koulussa luokanopettajalla on velvollisuus auttaa, ja hän on usein ensiavun antajista ensimmäinen. Ensiapuohjeiden mukaisella ensiavulla voidaan vaikuttaa sairausaikaan, ja joskus ensiapu voi olla elintärkeää.

Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien kokemuksia koulun ensiaputilanteista ja omista ensiaputaidoistaan. Kyselyn avulla kerättiin tietoa siitä, minkälaisia ensiaputilanteita luokanopettajat olivat kohdanneet työelämässä ja millaisiksi he arvioivat omat ensiaputaitonsa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien mielipiteitä luokanopettajan ensiapukouluttautuneisuuden tärkeydestä ja siitä, mitä kautta luokanopettajan tulisi hankkia ensiapukoulutus. Tutkimuksen aineisto kerättiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -yhteisössä Webropol-kyselyllä tammi-helmikuussa 2017. Kyselyyn vastasi 75 henkilöä (n = 75), ja se koostui kuudestatoista suljetusta kysymyksestä, joiden ohella vastaaja pystyi täydentämään vastauksiaan kahteen avoimeen kysymykseen. Tutkimuksessa hyödynnetty määrällisten ja laadullisten menetelmien yhteiskäyttö kasvatti tutkimuksen luotettavuutta.

Tulosten mukaan yleisimpiä ensiaputilanteita koulussa olivat verenvuoto sekä nyrjähdys tai murtuma. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat olivat kohtalaisesti ensiapukoulutettuja. Suurin osa luokanopettajista oli sitä mieltä, että työnantajan tulisi tarjota luokanopettajalle ensiapukoulutus, ja luokanopettajan koulutuksen tarjoamaan ensiaputaitojen opetukseen oltiin tyytymättömiä. Vastaajat pitivät luokanopettajan ensiapukouluttautuneisuutta hyvin tärkeänä.

Kaiken kaikkiaan luokanopettajat arvioivat osaavansa toimia yleisimmissä koulun ensiaputilanteissa pääasiassa ensiapuohjeiden mukaisesti. Tutkimustulosten perusteella luokanopettajien ensiaputaidoissa olisi kuitenkin vielä parantamisen varaa, sillä esimerkiksi merkittävä osa luokanopettajista ei ollut käynyt ensiapukoulutusta. Koulujen ensiapuvalmiutta ja luokanopettajien ensiapukouluttautuneisuutta tulisikin ylläpitää järjestelmällisemmin, jotta paikalla olisi aina todistettavasti riittävä määrä ensiaputaitoista henkilökuntaa. Näin voitaisiin paremmin taata oppilaan turvallinen koulupäivä. Jatkotutkimuksissa olisi tärkeää kasvattaa tutkimuksen otantaa ja kerätä tietoa luokanopettajien todellisista ensiaputaidoista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste