Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien kokemuksia ja käsityksiä S2-oppilaan opettamisesta ja tukemisesta alakoulussa

Kankaanpää, Laura (2017-08-09)

Opettajien kokemuksia ja käsityksiä S2-oppilaan opettamisesta ja tukemisesta alakoulussa

Kankaanpää, Laura
(09.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää millaisia kokemuksia opettajilla on S2-oppilaan opettamisesta ja tukemisesta yhä monikulttuuristuvassa alakoulussa ja millaista tukea he kaipaisivat koululta aiheeseen liittyen. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä verkkokyselyllä keväällä 2016. Kyselyyn osallistui 21 alakoulussa työskentelevää opettajaa. Opettajat olivat työkokemukseltaan ja koulutukseltaan heterogeeninen ryhmä. Tutkimusta toteutettiin fenomenografisesta lähestymistavasta. Aineistonkeruu ja analyysi eivät pohjautuneet aiempaan tutkimukseen, vaan vastauksien teemat luokiteltiin aineistolähtöisesti kategorioihin. Tuloksista muodostettiin kuvauskategoriajärjestelmät.

Opettajilla oli sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia vieraaseen kulttuuriin, oppilaiden motivaatioon, yhteistyöhön perheiden kanssa, työmäärän lisääntymiseen ja resursseihin liittyen. Pelkästään positiivisia mainintoja sai S2-oppilaan opettaminen ja tukeminen yleisellä tasolla sekä moniammatillinen yhteistyö luokanopettajan ja S2-opettajan välillä. Vain haasteiksi koettuja aiheita olivat oppilaan taustaan liittyvät haasteet kuten traumat ja puutteet tiedoissa ja taidoissa, oppilaan käyttäytymisen ongelmat, oppilaan oppimisen ongelmat ja oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa.

Tämän tutkimuksen tuloksien mukaan opettajat tarvitsisivat lisää koulutusmahdollisuuksia sekä opettajankoulutuksessa että lisäkoulutuksina työssä ollessaan. Koulutuksen lisäksi tulisi tukea moniammatillista ja monikulttuurista yhteistyötä ja lisätä S2-opetuksen resursseja. Tulosten perusteella useissa kouluissa S2-opetus tulisi organisoida paremmin. Opettajien tukeminen vaikuttaa heidän omaan työhyvinvointiinsa ja sitä kautta myös oppilaisiin ja oppilaiden opettamiseen ja tukemiseen. Jatkotutkimusta kaivataan, jotta aiheesta saataisiin lisätietoa. Olisi mielenkiintoista tutkia, millaisia käsityksiä ja kokemuksia on opettajilla, joilla on negatiivinen suhtautuminen monikulttuurisen luokan opettamiseen. Myös S2-opetuksen toteutuminen eri kouluilla kaipaisi uudistettua tutkimusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste