Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eri koulutustaustaiset lastentarhanopettajat moniammatillisissa työyhteisöissä

Saukkonen, Eini (2017-08-09)

Eri koulutustaustaiset lastentarhanopettajat moniammatillisissa työyhteisöissä

Saukkonen, Eini
(09.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia lastentarhanopettajina toimivien kokemuksia heidän koulutuksestaan suhteessa työhön. Päiväkoti on moniammatillinen työyhteisö, jossa työskennellään erilaisilla koulutuksilla ja ammattinimikkeillä. Varhaiskasvatuksessa on eri aikoina korostettu sen sosiaalihuollollista ja koulutuksellista tehtävää. Myös henkilöstön erilaiset koulutukset ovat eri tavoin painottuneita. Lastentarhanopettajina toimitaan kahdella erilaisella tutkinnolla: yliopistojen kasvatustieteen kandidaatin ja ammattikorkeakoulujen sosionomitutkinnolla. Erilaisten koulutusten on nähty synnyttävän työyhteisöissä ristiriitoja, eikä moniammatillisuuden hyöty ole näin toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla.

Tutkimus on toteutettu haastattelumenetelmällä ja tutkimukseen on haastateltu kuutta Turun alueen päiväkodeissa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Puolella haastateltavista oli yliopistolastentarhanopettajakoulutus ja puolella sosionomikoulutus.

Tuloksissa nousi esille, että erilaisten koulutusten katsotaan tuovan päiväkoteihin erilaista osaamista. Yliopistolastentarhanopettajien erityisosaamisena nähtiin pedagoginen osaaminen ja sosionomilastentarhanopettajien vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Haastatteluissa nousi esille jännitteitä liittyen päiväkodeissa työskentelevien erilaisiin koulutuksiin. Jännitteet liittyivät muun muassa sosionomeilta poistettuun esiopetuskelpoisuuteen, tutkintojen erilaiseen luonteeseen sekä lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien väliseen työnjakoon. Tutkimuksessa korostuivat moniammatillisuuteen liittyvät ristiriidat, mutta tulisi myös miettiä keinoja erilaisen osaamisen hyödyntämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste