”Oppia paremmin ymmärtämään, miksi näin on” Vanhempien toiveita ja kokemuksia vanhemmuuden tukemisesta ja vuorovaikutuksesta ADHD- ja Asperger -lasten sopeutumisvalmennuskursseilla
Tynninen-Kari, Minna (2017-08-09)
”Oppia paremmin ymmärtämään, miksi näin on” Vanhempien toiveita ja kokemuksia vanhemmuuden tukemisesta ja vuorovaikutuksesta ADHD- ja Asperger -lasten sopeutumisvalmennuskursseilla
Tynninen-Kari, Minna
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Vammaisen lapsen syntymä perheeseen tuo mukanaan erilaisia arjen ongelmia. Perhe tarvitsee kuntoutusta, tietoa ja tukea oppiakseen elämään arjessa parhaalla mahdollisella tavalla. Eräs perhekuntoutuksen muoto on sopeutumisvalmennuskurssi.
Sekä ADHD sekä Aspergerin syndrooma on ihmisten puheissa virheellisesti leimattu vanhempien kasvatusongelmaksi ja on väitetty, että se johtuisi vain huonosta vanhemmuudesta. Molemmat oireyhtymät löytyvät ICD-tautiluokituksesta eivätkä johdu kasvatuksesta. Lapsen keskittymisvaikeudet ja ylivilkkaus voivat lisätä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen kielteisyyttä ja vanhempien rasittuneisuutta.
Tässä tutkielmassa selvitetään vanhemmille suunnattujen kyselyiden avulla ennen ja jälkeen sopeutumiskurssin millaista vanhemmuuden tukemista he toivovat ja ovat saaneet sekä sitä, miten vanhemmat kuvaavat vuorovaikutussuhdettaan lapseensa sekä sen muuttumista sopeutumis-valmennuskurssin myötä.
Tutkimukseen valittiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön sopeutumisvalmennuskursseista kaksi kurssia, jotka olivat ajallisesti lähellä toisiaan, maaliskuussa ja kesäkuussa 2016. Toinen kursseista oli ADHD, koulunsa aloittavat ja alakoululaiset lapset ja toinen Aspergerin oireyhtymä, koulunsa aloittavat ja alakoululaiset lapset. Kysely lähetettiin 32 vanhemmalle, ensimmäinen kysely ennen sopeutumisvalmennuskurssia ja toinen kysely jälkimmäisen sopeutumiskurssiviikon aikana. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 9 vanhempaa ja toiseen kyselyyn 5 vanhempaa. 3 vanhemmista vastasi molempiin kyselyihin.
Vanhemmat kuvasivat lapsiaan ja vuorovaikutussuhdettaan näihin realistisesti ja positiivisesti. Vanhemmat toivoivat kursseilta tietoa, ohjeita ja tukea omalle jaksamiselleen. Kursseilta he kokivat saaneensa näitä. Vuorovaikutus oli muuttunut vanhempien osalta ymmärtäväisemmäksi ja pitkämielisemmäksi.
Sekä ADHD sekä Aspergerin syndrooma on ihmisten puheissa virheellisesti leimattu vanhempien kasvatusongelmaksi ja on väitetty, että se johtuisi vain huonosta vanhemmuudesta. Molemmat oireyhtymät löytyvät ICD-tautiluokituksesta eivätkä johdu kasvatuksesta. Lapsen keskittymisvaikeudet ja ylivilkkaus voivat lisätä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen kielteisyyttä ja vanhempien rasittuneisuutta.
Tässä tutkielmassa selvitetään vanhemmille suunnattujen kyselyiden avulla ennen ja jälkeen sopeutumiskurssin millaista vanhemmuuden tukemista he toivovat ja ovat saaneet sekä sitä, miten vanhemmat kuvaavat vuorovaikutussuhdettaan lapseensa sekä sen muuttumista sopeutumis-valmennuskurssin myötä.
Tutkimukseen valittiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön sopeutumisvalmennuskursseista kaksi kurssia, jotka olivat ajallisesti lähellä toisiaan, maaliskuussa ja kesäkuussa 2016. Toinen kursseista oli ADHD, koulunsa aloittavat ja alakoululaiset lapset ja toinen Aspergerin oireyhtymä, koulunsa aloittavat ja alakoululaiset lapset. Kysely lähetettiin 32 vanhemmalle, ensimmäinen kysely ennen sopeutumisvalmennuskurssia ja toinen kysely jälkimmäisen sopeutumiskurssiviikon aikana. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 9 vanhempaa ja toiseen kyselyyn 5 vanhempaa. 3 vanhemmista vastasi molempiin kyselyihin.
Vanhemmat kuvasivat lapsiaan ja vuorovaikutussuhdettaan näihin realistisesti ja positiivisesti. Vanhemmat toivoivat kursseilta tietoa, ohjeita ja tukea omalle jaksamiselleen. Kursseilta he kokivat saaneensa näitä. Vuorovaikutus oli muuttunut vanhempien osalta ymmärtäväisemmäksi ja pitkämielisemmäksi.