Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Passareiden päätöksiä; Lentopallopassareiden käsityksiä passarin peliälykkyydestä; haastattelututkimus – Mitä on peliäly? Mitkä ominaisuudet liittyvät passarin peliälyyn?

Lehmus-Valtonen, Anne (2017-08-09)

Passareiden päätöksiä; Lentopallopassareiden käsityksiä passarin peliälykkyydestä; haastattelututkimus – Mitä on peliäly? Mitkä ominaisuudet liittyvät passarin peliälyyn?

Lehmus-Valtonen, Anne
(09.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimukseni taustateorioina ovat kompleksinen systeemi -kaavio (de Souza, 2008), pelin ymmärrys -kuvio (Frisk & Ström 1998), Bjurwillin (1979) pedagoginen yhteispeli -määritelmä, Bunkerin & Thorpen (1982) TGfU-malli sekä Suomalaisten ammattilento-pallovalmentajien käsityksiä passarin peliälystä -tutkimus (Lehmus-Valtonen 2014). Len-topallopelin kompleksisuutta voi verrata työelämän kompleksisuuteen. Molemmissa konteksteissa ratkotaan ongelmia, on tiimityötä ja pelaajan tai työntekijän on mahdollista kasvaa asiantuntijaksi.

Pro gradu -tutkielma Passareiden päätöksiä on lentopallopassarien käsityksiä passarin peliälykkyydestä. Mitä on peliäly? Mitkä ominaisuudet liittyvät passarin peliälyyn? perustuu passareiden haastatteluihin. Tutkimus on empiirinen, kvalitatiivinen ja fenomenografinen. Tarkastelunäkökulmani on aikuiskasvatustieteellinen ja kognitiivinen.

Passarin kasvaminen asiantuntijaksi vaatii pelaajan omaa älykkyyttä. Passarin peliälyn ilmenemismuodoissa on ammattivalmentajien käsitysten mukaan enemmän niitä valintoja, joita ei voi opettaa ollenkaan tai vain rajallisesti kuin niitä, joita pystyy opettamaan. Peliälyä ei voi kokonaisuudessaan opettaa tai oppia, vaan se on osittain myötäsyntyistä. Yhtä tavalla kuin valmentaja osaa opettaa pallonkäsittelytaitoja, tulisi hänen tuntea kognitiiviset prosessit, jotta hän pystyisi opettamaan peliälyn eri osa-alueita ja samalla tukisi passarin kasvua asiantuntijaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste