Vanhempien kasvatustyylit ja kolmevuotiaan lapsen sosioemotionaalinen kehitys
Heikkilä, Piia; Ruohonen, Tiia (2017-08-09)
Vanhempien kasvatustyylit ja kolmevuotiaan lapsen sosioemotionaalinen kehitys
Heikkilä, Piia
Ruohonen, Tiia
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ovatko vanhempien kasvatustyylit yhteydessä lapsen sosioemotionaalisiin vaikeuksiin tai sosioemotionaalisen kompetenssin kehityksen viivästymiseen. Tutkimuksessa tarkastellaan lisäksi vanhempien koulutustaustan yhteyttä vanhempien kasvatustyyliin ja sosioemotionaalisten vaikeuksien esiintyvyyttä kolmevuotiailla lapsilla.
Tutkimuksessa käytettiin valmista aineistoa, joka on kerätty kyselylomakkeilla Turun yliopiston monitieteisessä Hyvän kasvun avaimet -tutkimushankkeessa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 801 lasta, 968 äitiä ja 842 puolisoa koskevista vastauksista. Tutkimuksen aineisto on määrällinen ja tutkimuksen tuloksia analysoitiin tilastollisin testein käyttäen apuna SPSS -ohjelmaa. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä, Kruskall-Wallisin testiä sekä Mann-Whitneyn U-testiä.
Tutkimukseen osallistuneista kolmevuotiaista lapsista 75,9 prosentilla sosioemotionaalinen kehitys oli ikästason mukaista. Pojilla oli vähemmän viivästystä sosioemotionaalisessa kehityksessä ja sosioemotionaalisia vaikeuksia kuin tytöillä. Pojilla oli kuitenkin hieman tyttöjä enemmän samanaikaisesti sekä sosioemotionaalisia vaikeuksia että viivästystä sosioemotionaalisessa kehityksessä.
Tutkimuksessa havaittiin, että kontrolloivalla kasvatustyylillä ja vanhemman koulutustaustalla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Äidin puolison koulutustaustan ja lämpimän kasvatustyylin välillä ei myöskään ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Äitien kohdalla ei pystytty muodostamaan lämmintä kasvatustyyliä kuvaavaa summamuuttujaa, mutta äitien kohdalla tutkittiin lämpimää kasvatustyyliä kahden yksittäisen muuttujan avulla. Tuloksissa havaittiin ero korkeakoulutuksen ja alemman koulutustaustan välillä. Kun tutkittiin vanhempien kontrolloivaa kasvatustyyliä ja lapsen sosioemotionaalista kehitystä, havaittiin, että tilastollisesti merkitsevää yhteyttä näiden välillä ei löydy niin äitien kuin äitien puolisoidenkaan kohdalla. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että mitä lämpimämpi kasvatustyyli vanhemmalla on, sitä todennäköisemmin lapsen sosioemotionaalinen kehitys ja kompetenssi ovat ikätason mukaista lapsen ollessa kolmevuotias.
Tutkimuksessa käytettiin valmista aineistoa, joka on kerätty kyselylomakkeilla Turun yliopiston monitieteisessä Hyvän kasvun avaimet -tutkimushankkeessa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 801 lasta, 968 äitiä ja 842 puolisoa koskevista vastauksista. Tutkimuksen aineisto on määrällinen ja tutkimuksen tuloksia analysoitiin tilastollisin testein käyttäen apuna SPSS -ohjelmaa. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä, Kruskall-Wallisin testiä sekä Mann-Whitneyn U-testiä.
Tutkimukseen osallistuneista kolmevuotiaista lapsista 75,9 prosentilla sosioemotionaalinen kehitys oli ikästason mukaista. Pojilla oli vähemmän viivästystä sosioemotionaalisessa kehityksessä ja sosioemotionaalisia vaikeuksia kuin tytöillä. Pojilla oli kuitenkin hieman tyttöjä enemmän samanaikaisesti sekä sosioemotionaalisia vaikeuksia että viivästystä sosioemotionaalisessa kehityksessä.
Tutkimuksessa havaittiin, että kontrolloivalla kasvatustyylillä ja vanhemman koulutustaustalla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Äidin puolison koulutustaustan ja lämpimän kasvatustyylin välillä ei myöskään ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Äitien kohdalla ei pystytty muodostamaan lämmintä kasvatustyyliä kuvaavaa summamuuttujaa, mutta äitien kohdalla tutkittiin lämpimää kasvatustyyliä kahden yksittäisen muuttujan avulla. Tuloksissa havaittiin ero korkeakoulutuksen ja alemman koulutustaustan välillä. Kun tutkittiin vanhempien kontrolloivaa kasvatustyyliä ja lapsen sosioemotionaalista kehitystä, havaittiin, että tilastollisesti merkitsevää yhteyttä näiden välillä ei löydy niin äitien kuin äitien puolisoidenkaan kohdalla. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että mitä lämpimämpi kasvatustyyli vanhemmalla on, sitä todennäköisemmin lapsen sosioemotionaalinen kehitys ja kompetenssi ovat ikätason mukaista lapsen ollessa kolmevuotias.