Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jaettu pedagogínen johtajuus ammatillisessa oppilaitosorganisaatiossa

Virtanen, Riia (2017-08-09)

Jaettu pedagogínen johtajuus ammatillisessa oppilaitosorganisaatiossa

Virtanen, Riia
(09.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Pedagogista johtamista pidetään suomalaisen koulujohtamisen kulmakivenä. Sen tarve korostuu tulevaisuudessa, koska oppimisen ja opettamisen haasteet lisääntyvät. Oppilaitosorganisaatioissa korostuu tulevaisuudessa myös yhä enemmän jaettu johtajuus. Jaettu johtajuus on ehdoton edellytys oppilaitosorganisaation laajan pedagogisen johtamisen onnistumiselle. Tämän pro gradu -tutkimuksen aiheena oli jaettu pedagoginen johtajuus ammatillisessa oppilaitosorganisaatiossa. Tarkoituksena oli selvittää millaisena jaettu pedagoginen johtajuus näyttäytyy johtohenkilöstölle ja opettajille sekä millaisia muotoja jaettu pedagoginen johtajuus oppilaitoksen arjessa saa. Tutkimuksen eri vaiheissa hyödynnettiin TenKeys® -mallia, joka on jaetun pedagogisen johtajuuden tutkimiseen tarkoitettu malli. Ideaalimallin mukaan jaettu pedagoginen johtajuus koostuu 10 yhteisöllisyyden avaimesta; moniäänisyys, vuorovaikutus, asiantuntijuus, joustavuus, sitoutuminen, vastuunotto, neuvottelu, päätöksenteko, luottamukselle rakentuva kontrolli ja oman toiminnan arviointi.

Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Kohdeorganisaationa on Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu. Aineisto koostui 8 haastattelusta. Tutkimus osoitti, että johtohenkilöstön ja opettajien näkemykset jaetusta pedagogisesta johtajuudesta olivat jokseenkin samansuuntaiset. Jaettua pedagogista johtamista määriteltäessä haastateltavien puheessa korostui yhteistyö, jakaminen ja delegointi sekä sitoutuminen. Monen haastateltavan puheessa jaettu pedagoginen johtajuus määrittyi käytännön toimintojen kautta. Yleisesti ottaen jaetun pedagogisen johtamisen toimintojen nähtiin liittyvän erilaisiin ryhmämuotoihin ja niiden toimintaan sekä osallistamisen menetelmiin. Johtohenkilöstön puheessa yksi vahvimmin esille tullut jaetun pedagogisen johtamisen toiminto oli yhteistyö opettajien ja johdon välillä. Opetushenkilöstön puheessa puolestaan korostui nimenomaan opettajien välinen yhteistyö ja osaamisen jakaminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste