Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valinnainen käsityö oppilaan oma valinta

Virtanen, Veera (2017-08-09)

Valinnainen käsityö oppilaan oma valinta

Virtanen, Veera
(09.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman tutkimustehtävänä oli selvittää yläkouluikäisen oppilaan valinnaisen käsityön valintaa ohjaavia tekijöitä. Tutkielman toteutusta määritti sitä varten koottu teoreettinen tausta, minkä perusteella yläkouluikäisten oppilaiden yleistä päätöksentekoa, valinnaisaineen valintaa sekä käsityön valinnaisaineen valintaa ohjaavat tekijät tiivistettiin oppilaan sosiaalistumisesta, henkilökohtaisesta mielenkiinnosta, vaikuttamisen mahdollisuuden tarpeesta sekä hyötynäkökulmista johtuviksi tekijöiksi. Oppilaiden valinnaisen käsityön valintaa ohjaavien tekijöiden pohjalta muotoiltiin kyselylomaketutkimus, joka toteutettiin keväällä 2017. Tutkielman aineisto kerättiin kahden koulun yhteensä 90. seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaiselta oppilaalta. Tutkimusaineiston keräämiseksi suunniteltiin neljä toisistaan poikkeavaa valinnaisen käsityön järjestämisen mallia, joiden kiinnostavuutta, vaikuttamisen mahdollisuutta ja hyödyllisyyttä oppilaat arvioivat kyselyssä. Kyselylomakkeisiin sisältyi sekä määrällisiä, että laadullisia kysymyksiä, joiden tulokset analysoitiin teoria-lähtöisesti. Määrälliseen aineistoon perustuvia tuloksia kuvailtiin keskiarvoilla ja laadullisen aineiston tulokset teemoiteltiin.

Tutkielman kyselylomakkeiden määrällisen ja laadullisen aineiston perusteella yläkouluikäiset oppilaat haluavat lisää vaikuttamisen mahdollisuuksia valinnaisessa käsityössä toteutettaviin sisältöihin. Kyselyn täyttäneet oppilaat järjestäisivät valinnaisen käsityön opetuksen jaotellen käsityön sisällöt laajemmiksi tai tiiviimmiksi käsityön osa-alueiksi tai kursseiksi, joiden valintaan oppilas voi vaikuttaa. Tutkielmaan osallistuneita oppilaita kiinnostivat myös yhteisenä ja monimateriaalisena käsityönä toteutettu valinnainen käsityö, mutta sen edellytyksenä nähtiin oppilaan vapaa painottuminen oman kiinnostuksensa mukaisille käsityön osa-alueille. Valinnaisen käsityön jako tekniseen työhön ja tekstiilityöhön sai kyselyn oppilailta selkeästi vähiten kannatusta ja se nähtiin muita vaihtoehtoja rajoittavampana valinnaisen käsityön toteutustapana.

Valinnaisen käsityön sisällöistä oppilaita kiinnostivat erityisesti uutuusarvoa ja koulun ulkopuoliselle elämälle hyödyllisenä näyttäytyvät sisällöt. Kyselyyn vastanneet pojat pitäytyivät maskuliinisiksi katsotuissa käsityön sisältövalinnoissa, tyttöjen valitessa käsityön sisältöjä monipuolisemmin. Kyselyn seitsemäsluokkalaiset oppilaat halusivat käsityöllisiä perustaitoja opettavia kokonaisuuksia, yhdeksäsluokkalaisten halutessa useammin painottaa työskentelyään oman mielenkiintonsa ja tulevaisuuden suunnitelmiensa mukaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste