Valinnainen käsityö - Oppilaan oma valinta
Virtanen, Veera (2017-08-09)
Valinnainen käsityö - Oppilaan oma valinta
Virtanen, Veera
(09.08.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708097988
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708097988
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman tutkimustehtävänä oli selvittää yläkouluikäisen oppilaan valinnaisen käsityön valintaa ohjaavia tekijöitä. Tutkielman toteutusta määritti sitä varten koottu teoreettinen tausta, minkä perusteella yläkouluikäisten oppilaiden yleistä päätöksentekoa, valinnaisaineen valintaa sekä käsityön valinnaisaineen valintaa ohjaavat tekijät tiivistettiin oppilaan sosiaalistumisesta, henkilökohtaisesta mielenkiinnosta, vaikuttamisen mahdollisuuden tarpeesta sekä hyötynäkökulmista johtuviksi tekijöiksi. Oppilaiden valinnaisen käsityön valintaa ohjaavien tekijöiden pohjalta muotoiltiin kyselylomaketutkimus, joka toteutettiin keväällä 2017. Tutkielman aineisto kerättiin kahden koulun yhteensä 90. seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaiselta oppilaalta. Tutkimusaineiston keräämiseksi suunniteltiin neljä toisistaan poikkeavaa valinnaisen käsityön järjestämisen mallia, joiden kiinnostavuutta, vaikuttamisen mahdollisuutta ja hyödyllisyyttä oppilaat arvioivat kyselyssä. Kyselylomakkeisiin sisältyi sekä määrällisiä, että laadullisia kysymyksiä, joiden tulokset analysoitiin teoria-lähtöisesti. Määrälliseen aineistoon perustuvia tuloksia kuvailtiin keskiarvoilla ja laadullisen aineiston tulokset teemoiteltiin.
Tutkielman kyselylomakkeiden määrällisen ja laadullisen aineiston perusteella yläkouluikäiset oppilaat haluavat lisää vaikuttamisen mahdollisuuksia valinnaisessa käsityössä toteutettaviin sisältöihin. Kyselyn täyttäneet oppilaat järjestäisivät valinnaisen käsityön opetuksen jaotellen käsityön sisällöt laajemmiksi tai tiiviimmiksi käsityön osa-alueiksi tai kursseiksi, joiden valintaan oppilas voi vaikuttaa. Tutkielmaan osallistuneita oppilaita kiinnostivat myös yhteisenä ja monimateriaalisena käsityönä toteutettu valinnainen käsityö, mutta sen edellytyksenä nähtiin oppilaan vapaa painottuminen oman kiinnostuksensa mukaisille käsityön osa-alueille. Valinnaisen käsityön jako tekniseen työhön ja tekstiilityöhön sai kyselyn oppilailta selkeästi vähiten kannatusta ja se nähtiin muita vaihtoehtoja rajoittavampana valinnaisen käsityön toteutustapana.
Valinnaisen käsityön sisällöistä oppilaita kiinnostivat erityisesti uutuusarvoa ja koulun ulkopuoliselle elämälle hyödyllisenä näyttäytyvät sisällöt. Kyselyyn vastanneet pojat pitäytyivät maskuliinisiksi katsotuissa käsityön sisältövalinnoissa, tyttöjen valitessa käsityön sisältöjä monipuolisemmin. Kyselyn seitsemäsluokkalaiset oppilaat halusivat käsityöllisiä perustaitoja opettavia kokonaisuuksia, yhdeksäsluokkalaisten halutessa useammin painottaa työskentelyään oman mielenkiintonsa ja tulevaisuuden suunnitelmiensa mukaisesti.
Tutkielman kyselylomakkeiden määrällisen ja laadullisen aineiston perusteella yläkouluikäiset oppilaat haluavat lisää vaikuttamisen mahdollisuuksia valinnaisessa käsityössä toteutettaviin sisältöihin. Kyselyn täyttäneet oppilaat järjestäisivät valinnaisen käsityön opetuksen jaotellen käsityön sisällöt laajemmiksi tai tiiviimmiksi käsityön osa-alueiksi tai kursseiksi, joiden valintaan oppilas voi vaikuttaa. Tutkielmaan osallistuneita oppilaita kiinnostivat myös yhteisenä ja monimateriaalisena käsityönä toteutettu valinnainen käsityö, mutta sen edellytyksenä nähtiin oppilaan vapaa painottuminen oman kiinnostuksensa mukaisille käsityön osa-alueille. Valinnaisen käsityön jako tekniseen työhön ja tekstiilityöhön sai kyselyn oppilailta selkeästi vähiten kannatusta ja se nähtiin muita vaihtoehtoja rajoittavampana valinnaisen käsityön toteutustapana.
Valinnaisen käsityön sisällöistä oppilaita kiinnostivat erityisesti uutuusarvoa ja koulun ulkopuoliselle elämälle hyödyllisenä näyttäytyvät sisällöt. Kyselyyn vastanneet pojat pitäytyivät maskuliinisiksi katsotuissa käsityön sisältövalinnoissa, tyttöjen valitessa käsityön sisältöjä monipuolisemmin. Kyselyn seitsemäsluokkalaiset oppilaat halusivat käsityöllisiä perustaitoja opettavia kokonaisuuksia, yhdeksäsluokkalaisten halutessa useammin painottaa työskentelyään oman mielenkiintonsa ja tulevaisuuden suunnitelmiensa mukaisesti.