Eri koulutustaustaiset lastentarhanopettajat moniammatillisissa työyhteisöissä
Saukkonen, Eini (2017-08-09)
Eri koulutustaustaiset lastentarhanopettajat moniammatillisissa työyhteisöissä
Saukkonen, Eini
(09.08.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708097991
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708097991
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia lastentarhanopettajina toimivien kokemuksia heidän koulutuksestaan suhteessa työhön. Päiväkoti on moniammatillinen työyhteisö, jossa työskennellään erilaisilla koulutuksilla ja ammattinimikkeillä. Varhaiskasvatuksessa on eri aikoina korostettu sen sosiaalihuollollista ja koulutuksellista tehtävää. Myös henkilöstön erilaiset koulutukset ovat eri tavoin painottuneita. Lastentarhanopettajina toimitaan kahdella erilaisella tutkinnolla: yliopistojen kasvatustieteen kandidaatin ja ammattikorkeakoulujen sosionomitutkinnolla. Erilaisten koulutusten on nähty synnyttävän työyhteisöissä ristiriitoja, eikä moniammatillisuuden hyöty ole näin toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla.
Tutkimus on toteutettu haastattelumenetelmällä ja tutkimukseen on haastateltu kuutta Turun alueen päiväkodeissa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Puolella haastateltavista oli yliopistolastentarhanopettajakoulutus ja puolella sosionomikoulutus.
Tuloksissa nousi esille, että erilaisten koulutusten katsotaan tuovan päiväkoteihin erilaista osaamista. Yliopistolastentarhanopettajien erityisosaamisena nähtiin pedagoginen osaaminen ja sosionomilastentarhanopettajien vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Haastatteluissa nousi esille jännitteitä liittyen päiväkodeissa työskentelevien erilaisiin koulutuksiin. Jännitteet liittyivät muun muassa sosionomeilta poistettuun esiopetuskelpoisuuteen, tutkintojen erilaiseen luonteeseen sekä lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien väliseen työnjakoon. Tutkimuksessa korostuivat moniammatillisuuteen liittyvät ristiriidat, mutta tulisi myös miettiä keinoja erilaisen osaamisen hyödyntämiseen.
Tutkimus on toteutettu haastattelumenetelmällä ja tutkimukseen on haastateltu kuutta Turun alueen päiväkodeissa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Puolella haastateltavista oli yliopistolastentarhanopettajakoulutus ja puolella sosionomikoulutus.
Tuloksissa nousi esille, että erilaisten koulutusten katsotaan tuovan päiväkoteihin erilaista osaamista. Yliopistolastentarhanopettajien erityisosaamisena nähtiin pedagoginen osaaminen ja sosionomilastentarhanopettajien vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Haastatteluissa nousi esille jännitteitä liittyen päiväkodeissa työskentelevien erilaisiin koulutuksiin. Jännitteet liittyivät muun muassa sosionomeilta poistettuun esiopetuskelpoisuuteen, tutkintojen erilaiseen luonteeseen sekä lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien väliseen työnjakoon. Tutkimuksessa korostuivat moniammatillisuuteen liittyvät ristiriidat, mutta tulisi myös miettiä keinoja erilaisen osaamisen hyödyntämiseen.