Päiväkodin johtajuuden kehittäminen tiedolla johtamisen avulla
Kantonen, Marjaana (2017-08-14)
Päiväkodin johtajuuden kehittäminen tiedolla johtamisen avulla
Kantonen, Marjaana
(14.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Päiväkodinjohtajan työ on muuttunut koko ajan vaativammaksi ja johtajalta vaaditaan yhä moninaisempia taitoja. Päiväkodin johtajuuden, ja sen sisällä pedagogisen johtamisen, kehittämiseen kohdistuu paineita. Kunnilla tulee olemaan suuria haasteita mm. kiristyvien rahoitusmahdollisuuksien, palvelutarpeen lisääntymisen ja asiakkaiden kasvavien odotusten suhteen. Päiväkodin johtajuutta ei voida kehittää lisäresursoinnin avulla. Haasteisiin voidaan vastata kehittämällä ja ottamalla käyttöön uusia tapoja järjestää ja tuottaa ydinpalveluja, sisäisen toiminnan kehittämisellä sekä tiedolla johtamisen avulla.
Tässä tutkimuksessa selvitetään voidaanko päiväkodin johtajuutta kehittää tiedolla johtamisen avulla. Lisäksi pohditaan voidaanko tiedolla johtamista kehittämällä saada enemmän aikaa pedagogiseen johtamiseen. Tutkimuksen empiirinen aineisto on hankittu haastattelemalla yhdeksää päiväkodinjohtajaa. Tarkoituksena on ollut selvittää mitä tietoa päiväkodinjohtaja tarvitsee työssään sekä miten oleellinen ja ajantasainen tieto saadaan kerättyä ja muokattua sekä jaeltua organisaatiossa tarkoituksenmukaisesti. Haastattelujen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty tiedonhallinnan prosessimallia. Haastatteluaineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan päiväkodinjohtaja tarvitsee työssään monenlaista tietoa. Tutkimustuloksissa korostuvat ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa kehittyvän tiedon tarve sekä hiljainen tieto, mutta myös käsiteltävää ja siirrettävää informaatiota tarvitaan päiväkodin johtamisessa. Tiedon keräämisessä, muokkaamisessa ja jakamisessa tarvitaan sekä vuorovaikutukseen ja dialogiin että tietotekniikkaan perustuvia jakamistapoja ja niiden yhdistelmiä.
Tässä tutkimuksessa selvitetään voidaanko päiväkodin johtajuutta kehittää tiedolla johtamisen avulla. Lisäksi pohditaan voidaanko tiedolla johtamista kehittämällä saada enemmän aikaa pedagogiseen johtamiseen. Tutkimuksen empiirinen aineisto on hankittu haastattelemalla yhdeksää päiväkodinjohtajaa. Tarkoituksena on ollut selvittää mitä tietoa päiväkodinjohtaja tarvitsee työssään sekä miten oleellinen ja ajantasainen tieto saadaan kerättyä ja muokattua sekä jaeltua organisaatiossa tarkoituksenmukaisesti. Haastattelujen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty tiedonhallinnan prosessimallia. Haastatteluaineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan päiväkodinjohtaja tarvitsee työssään monenlaista tietoa. Tutkimustuloksissa korostuvat ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa kehittyvän tiedon tarve sekä hiljainen tieto, mutta myös käsiteltävää ja siirrettävää informaatiota tarvitaan päiväkodin johtamisessa. Tiedon keräämisessä, muokkaamisessa ja jakamisessa tarvitaan sekä vuorovaikutukseen ja dialogiin että tietotekniikkaan perustuvia jakamistapoja ja niiden yhdistelmiä.