Mä oon kiva - Sosiaalis-emotionaalisen tuen tarpeessa olevien lasten käsitys itsestä ja päiväkodin työntekijöiden käsitykset lapsista
Heinonen, Marianna (2017-08-14)
Mä oon kiva - Sosiaalis-emotionaalisen tuen tarpeessa olevien lasten käsitys itsestä ja päiväkodin työntekijöiden käsitykset lapsista
Heinonen, Marianna
(14.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee sosiaalis-emotionaalisen tuen tarpeessa olevien lasten sosiaalisuuteen ja emotionaalisuuteen liittyviä käsityksiä itsestä sekä lasten kanssa työskentelevien päivähoidon työntekijöiden käsityksiä ryhmässään olevista sosiaalis-emotionaalisen tuen tarpeessa olevista lapsista. Tutkielma sijoittuu erityispedagogiikan tutkimuskentälle, mutta sillä on vahva yhteys myös kehitystä ja minuutta koskeviin psykologian teorioihin.
Tutkimukseen osallistui kymmenen työntekijöiden ja vanhempien sosiaalis-emotionaalisen tuen tarvitsijaksi luokittelemaa 4-7-vuotiasta lasta (poikia 6, tyttöjä 4) sekä 12 päivähoidon työntekijää (M 1, N 11) tutkimukseen osallistuneiden lasten päivähoitoryhmistä. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen teemahaastattelututkimus, jonka puitteissa kerätty aineisto on analysoitu teemoittelemalla.
Lasten itseä koskevat käsitykset näyttäytyivät tämän tutkielman valossa monilta osin hyvin myönteisinä. Lapset kuvasivat sosiaalisia taitojaan hyviksi ja kokivat omaavansa paljon kavereita. Lasten päiväkodissa oloaikaa siivitti tunne iloisuudesta. Suurin osa lapsista kertoi erilaisuuden tuntemuksistaan ja lasten tulevaisuuden odotukset olivat myönteisiä. Myös työntekijöiden käsitykset lapsista tulkittiin pulma-suuntautuneisuudestaan huolimatta varsin myönteisiksi. Työntekijöiden tiettyynlapseen liittämät käsitykset vaikuttivat monessa tapauksessa myönteisemmiltä kuin työntekijöiden yleiset käsitykset sosiaalis-emotionaalisen tuen tarpeessa olevista lapsista.
Tutkimukseen osallistui kymmenen työntekijöiden ja vanhempien sosiaalis-emotionaalisen tuen tarvitsijaksi luokittelemaa 4-7-vuotiasta lasta (poikia 6, tyttöjä 4) sekä 12 päivähoidon työntekijää (M 1, N 11) tutkimukseen osallistuneiden lasten päivähoitoryhmistä. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen teemahaastattelututkimus, jonka puitteissa kerätty aineisto on analysoitu teemoittelemalla.
Lasten itseä koskevat käsitykset näyttäytyivät tämän tutkielman valossa monilta osin hyvin myönteisinä. Lapset kuvasivat sosiaalisia taitojaan hyviksi ja kokivat omaavansa paljon kavereita. Lasten päiväkodissa oloaikaa siivitti tunne iloisuudesta. Suurin osa lapsista kertoi erilaisuuden tuntemuksistaan ja lasten tulevaisuuden odotukset olivat myönteisiä. Myös työntekijöiden käsitykset lapsista tulkittiin pulma-suuntautuneisuudestaan huolimatta varsin myönteisiksi. Työntekijöiden tiettyynlapseen liittämät käsitykset vaikuttivat monessa tapauksessa myönteisemmiltä kuin työntekijöiden yleiset käsitykset sosiaalis-emotionaalisen tuen tarpeessa olevista lapsista.