Näytä suppeat kuvailutiedot

Yksilöllistä polkua etsimässä - Työvoimapoliittinen koulutus osana maahanmuuttajien elämänkulkua

Metsälä-Zdravevski, Mira (2017-08-14)

dc.contributorAikuiskasvatustiede-
dc.contributor.authorMetsälä-Zdravevski, Mira
dc.date.accessioned2017-08-14T08:03:39Z
dc.date.available2017-08-14T08:03:39Z
dc.date.issued2017-08-14
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/143628
dc.description.abstractTyövoimapoliittisen koulutuksen – tässä tapauksessa useimmiten kotoutumiskoulutuk-sen – voidaan maahanmuuttajille suunnattuna selkeästi ajatella pyrkivän tukemaan siir-tymää suomalaiseen yhteiskuntaan sekä kielitaidon että yhteiskunnan normien tasolla. Pyrin tässä tutkimuksessa selvittämään teemahaastattelun keinoin minkälaisia yksilölli-siä vaikutuksia maahanmuuttajat itse kokevat työvoimapoliittisella koulutuksella olevan elämäänsä taitojen ja tietojen, terveyden ja itsetunnon osalta sekä suhteessa sosiaalisiin verkostoihinsa. Teoriataustana on Tom Schullerin kollegoineen (2004) esittelemä sovel-lus inhimillisestä, sosiaalisesta ja identiteettipääomasta. Inhimillinen pääoma edustaa täs-sä konkreettisia työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja, sosiaalinen pääoma yhteis-kunnan normeja ja verkostoja. Identiteettipääomalla tarkoitetaan tässä lähinnä itsetuntoa ja itsetuntemusta ja näiden merkitystä elämänkulussa. Haastattelin tutkimusta varten yhdeksää Suomessa asuvaa maahanmuuttajaa. Jaottelin aineiston kolmeen ideaalityyppiin sillä perusteella, miten haastateltava koki työvoima-poliittisen koulutuksen vaikuttaneen siirtymäänsä hyötyjen ja haittojen muodossa. Ideaa-lityypeiksi muodostuneita toiveikkaita, kriittisiä ja tiensä löytäneitä tarkastelin määriteltyjen teemojen – työvoimapoliittisen koulutuksen käsite suhteessa omaan kult-tuuriin, miten koulutus vaikuttaa elämänkulun eri osatekijöihin ja erityisesti siirtymän tu-kemiseen ja minkälaista koulutusta haastateltava toivoo - pohjalta. Haastatteluissa näkyi selkeästi pyrkimys oman paikan löytämiseen yhteiskunnassa ni-menomaan työllistymisen muodossa. Luonnollisesti inhimillisen pääoman kasvu tietojen ja taitojen muodossa näytti tukevan siirtymää nimenomaan kielitaidon ja normien sisäistämisen muodossa, mutta ei haastateltavien kertomuksissa suoraan heijastanut tyy-tyväisyyttä tai yhteiskuntaan integroitumista. Sosiaaliset verkostot eivät yllättäen ko-rostuneet haastateltujen vastauksissa juuri lainkaan vaan selkein koulutuksen merkityk-sellisyyteen ja itsetunnon tukemiseen vaikuttava tekijä näytti haastatelluilla olleen men-neen ja tulevan yhdistävä jatkuvuus ja tämän tuoma mielekkyyden tunne siirtymässä. Kaikki haastatellut kuvasivat koulutuksia työläinä ja stressaavina sekä ryhmiä eritasoisina erityisesti alkuvaiheessa. Eri ryhmien välillä koulutusten yksilölliset vaikutukset nähtiin tästä huolimatta hyvin erilaisina. Toiveikkaita kuvasi erityisesti luottamus yhteiskuntaan ja koulutuksen positiivisiin vaikutuksiin. Kriittisten suhtautumista kuvasi turhautuminen ja epäluottamus yhteiskunnan tarjoamiin keinoihin sekä siirtymän vuoksi menetettyihin mahdollisuuksiin keskittyminen. Tiensä löytäneet kokivat löytäneensä siirtymässä omim-man ammatillisen identiteettinsä juuri siirtymän vuoksi ja koulutuksen avulla. Yksilölli-sen ohjauksen tarve kuitenkin korostui kaikkien haastateltujen tarinoissa. Haastateltujen kertomukset herättivät ajatuksen ohjaukseen liittyvän kohtaamisen ja kuulluksi tulemisen tärkeydestä tehokkuuden ja nopeuden korostamisen sijaan, yksilöllisen polun löytäminen tuntui kätkeytyvän yksilöllisen tarinan kuulemiseen.-
dc.language.isofi-
dc.language.isofin
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleYksilöllistä polkua etsimässä - Työvoimapoliittinen koulutus osana maahanmuuttajien elämänkulkua-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationSiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, kasvatustieteiden laitos|en=Educational Sciences|
dc.contributor.departmentfi=Kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot